Medierna används som vapen i propagandakriget

NYHETER

Sverige är på randen till kollaps – på grund av invandringen.

Det budskapet försöker ryska statskontrollerade medier hamra in i sin befolkning – och omvärlden.

– RT och Sputnik driver frågor som kommer att bli stora i valet, i symbios med högerextrema sajter, säger Sebastian Bay, ansvarig för MSB:s projekt för att möta påverkan mot valet 2018.

Har du sett misstänkt desinformation? Kontakta Aftonbladet!

Den 17 december förra året presenterade den svenska regeringen ett nytt förslag om en samtyckeslag.

Nyheten nådde även Ria Novosti, en del av den statskontrollerade nyhetskanalen Sputnik.

Sputniks vinkling av nyheten skilde sig dock från hur den presenterades av den svenska regeringen: Lagen var enligt Sputnik framtagen som ett ”sexskydd mot flyktingar”.

”Riksdagen reagerade äntligen på de många protesterna från sina medborgare mot sexuella brott begångna av flyktingar från Mellanöstern och Nordafrika”, skriver nyhetsbyrån.

Detta trots att migrationen inte nämns i förslaget överhuvudtaget och att gräsrotsrörelsen för en samtyckeslag startade flera år före den så kallade flyktingkrisen 2015.

Att Sverige går under på grund av massinvandring är en återkommande berättelse i ryska statskontrollerade medier. De citerar regelbundet främlingsfientliga sajter som Fria Tider eller Twitterkonton som @PeterSweden7, som systematisk pumpar ut inlägg om den svenska systemkollapsen (”Peter Sweden” är i själva verket en norskfödd man som under långa perioder bott i Storbritannien och USA). De svenska sajterna använder i sin tur gärna de ryska medierna som källor.

Bilden bekräftas av en färsk rapport från Natos Stratcom Center. De fem vanligaste ”narrativen”, som det brukar kallas, i de tre statsägda kanalerna RT, Sputnik och Perviy kanal är enligt rapporten:

  1. Invandrare och migranter är en destabiliserande faktor

  2. Sverige är delansvariga för den orättvisa förföljelsen av Wikileaksgrundaren Julian Assange

  3. Radikal islam är en destabiliserande faktor

  4. Högerextremismen är på frammarsch

  5. EU:s enighet minskar på grund av islam

Den fjärde punkten skulle kunna ses som en motsägelse till de andra. I de artiklarna porträtteras invandring till och med som något positivt, medan reaktionen – högerextremismen – utmålas som något negativt. Men målet är detsamma, enligt rapporten: man vill framställa Sverige i dålig dager. ”Båda sidorna av det politiska spektrumet ger tillfällen att göra det”, skriver rapportförfattarna.

Vapen i kriget

Trots att den dominerande bilden som sprids om Sverige i rysk media är negativ, har den ryska allmänheten en positiv bild av Sverige, visar en undersökning från Svenska institutet.

Men då medier som RT och Sputnik är kontrollerade av Kreml ska de ses som en del av det ryska hybridkriget mot väst, enligt experter i både Sverige och USA.

– Man måste förstå att detta inte är enbart en attack på EU eller Nato, det är en attack mot demokratin som styrelseskick. Det är ett försöka att sprida historien om att demokrati inte funkar, sa Ida Eklund, som jobbar på EU:s insatsstyrka mot desinformation, East Stratcom Task Force, på ett seminarium som nyligen arrangerades av EU.

På sajten EuvsDisinfo listar East Stratcom Task Force nyheter om EU-länderna man klassar som falska.

”Man fick böter för att ha ätit bacon framför en muslim”, ”Det finns 55 dödszoner i Sverige och jihad startar i Malmö” och ”Svensk polischef varnar för kommande inbördeskrig”, är några av ”nyheterna” sajten avfärdat som vilseledande. De härstammar ofta från RT och Sputnik, men även andra nyhetskanaler i Central- och Östeuropa.

Foto: RT.com
RT:s artikel om ”twitter-stormen” mot Morgan Freeman, som skapades av ryska trollfabriker, och spreds vidare av botar och ryska myndighetskonton.

RT startades som en rysk motsvarighet till CNN (de har till och med rekryterat CNN:s gamla ankare Larry King). Kanalen används flitigt för att driva en agenda som rimmar väl med Kremls. Inte bara när det gäller Sverige.

När skådespelaren Morgan Freeman i höstas lade upp en video på Youtube där han anklagade Ryssland för att bedriva ett informationskrig mot USA satte, paradoxalt nog, den ryska informationskrigsmaskinen igång. Ett samarbete mellan trollkonton, myndigheter – och medier.

  • Fejkade Twitter-konton startade hashtagen #StopMorganLie. Budskapen spreds vidare av botar.

  • Ryska myndighetskonton, bland annat ambassaden i Sydafrika, hängde på kampanjen.

  • De allra flesta som deltog i ”kampanjen” skrev på ryska, eller var ryskspråkiga konton som för en gångs skull skrev på engelska. Därför fick den ett begränsat genomslag, enligt tankesmedjan Atlantic Council, som kartlägger propaganda på sociala medier.

  • Det hindrade dock inte RT från att skriva en artikel om ”Twitterstormen”, där 27 tweets citerades. RT gjorde även flera Facebook-inlägg, varav några som delades tusentals gånger.

RT:s chefredaktör chefredaktör Margarita Simonyan har vid ett tillfälle själv sagt att RT behövs ”på samma sätt som vi behöver ett försvarsministerium”.

Men det uttalandet är ett undantag.

– RT:s jobb som nyhetsorganisation är och har alltid varit att tillhandahålla faktabaserad journalistik och alternativa perspektiv på internationella nyhetshändelser, säger Blair Dunbar på RT:s presstab till Aftonbladet.

Tidigare medarbetare på de statskontrollerade medierna ger en helt annan bild.

Den amerikanske journalisten Andrew Feinberg, som jobbat åt Sputnik, har i flera intervjuer vittnat om hur hans chefer redigerade eller raderade stycken i hans artiklar som inte passade den ryska regeringens intressen.

Vid ett tillfälle krävde en redaktör att Feinberg skulle pressa Vita huset om gasattacken i Idlib år 2016, som ledde till att Donald Trump skickade 59 robotar mot en syrisk flygbas.

Sputnik-redaktörerna ville att Feinberg skulle ställa frågor kring en rapport om att IS-terrorister skulle ha använt senapsgas i irakiska staden Mosul, vilket enligt redaktören skulle motbevisa USA:s anklagelse om att den syriska regimen var de enda som hade resurser att utfärda en gasattack. Detta trots att saringasen i Idlib hade släppts från flygplan – och att senapsgasen är långt ifrån lika dödlig som sarin.

”Men poängen var inte att få ett svar, det var att att använda plattformen som en tv-sänd presskonferens gav åt att utmåla den amerikanska regeringen som hycklande, eftersom den inte reagerade på IS användande av gammal senapsgas på samma vis som som de reagerade på Assads användning av saringas mot civila”, skriver Feinberg i Politico.

Det skulle kunna finnas en annan poäng.

Enligt experter är det en välkänd rysk strategi att sprida en rad alternativa versioner av en händelse – relevanta eller icke-relevanta spelar ingen roll – för att skapa osäkerhet eller måla upp en bild av det finns andra sätt att se på saken.

Sputnik lyfte i efterspelet fram en rad olika vinklar som syftade till att ifrågasätta USA:s version av händelsen i Idlib.

– Ryssland är duktiga på att sända många olika budskap. Man vill förvirra, säger Sebastian Bay på MSB.

Aftonbladet har sökt företrädare för RT som bett att få återkomma med en kommentar.

Här är tre falska nyheter som sprids om Sverige 00:39
ARTIKELN HANDLAR OM

Valet 2018

Ryssland

Valet 2018

Sverige