Passagerarnas raseri mot varma bussarna: ”Andningsbesvär och svimningskänslor”

avAugust Håkansson

Många har reagerat på Aftonbladets test av SL-bussarna i Stockholm, som visade att temperaturen i 6 av 10 var så hög att det hade varit förbjudit att transportera djur i dem.

Läsare från hela landet beskriver samma problem.

”Min son på tio månader flämtade i hettan. Jag förstår varför folk tar bilen istället”, skriver Henrik i vår chatt.

Många delade med sig av sina erfarenheter kring höga temperaturer i kollektivtrafiken. Och problemen återfinns inte bara i Stockholm, visar reaktionerna från Aftonbladets läsare.

”Ni borde kolla upp kollektivtrafiken i Uppland. Man kan knappt andas ibland då det är så varmt. Den enda som har AC är busschauffören”, skriver Ida.

”I Skåne är det inte annorlunda. Full värme på och dålig ventilation. Kvittar hur mycket man klagar”, konstaterar Rosita.

”Ni får gärna komma till Göteborg också, det är samma problem med både bussar och spårvagnar. De är riktigt varma!”, enligt Ida.

1 av 4 | Foto: Carolina Byrmo
Sex av tio av de bussar som Aftonbladet har åkt i skulle vara olagliga för djurtransport.

Andningsbesvär och yrsel

Flera passagerare beskriver skräckupplevelser när temperaturen varit för hög och ventilationen för dålig.

”Hade en olidlig upplevelse i går på en SL-buss. Min son på tio månader flämtade i hettan. Jag förstår varför folk tar bilen istället”, berättar Henrik.

Signaturen ”VärmdöVärst” beskriver vilka hälsoproblem hen har fått på grund av hettan i bussen.

”Svimningskänslor, andningsbesvär, yrsel, huvudvärk på grund av hettan! Det är inte bara obehag utan rent hälsovådligt och riksdag och regering måste reagera och sätta press på SL genom lagstiftning.”

Lyfte förarnas situation

Många av passagerarna lyfte också busschaufförernas situation.

Stefan Larsson skriver: ”Bra att ni tänker på djuren men det sitter en förare i bussen som ofta är låst i timtal och juridiskt ansvarig för att framföra fordonet säkert, det har uppmätts temperaturer på över 50 grader i förarbåsen.”

”Min far är busschaufför och han sa senast i går att ”man blir svimfärdig och skillnaden mellan oss och resenärer är att de kan kliva av när de vill, vilket vi inte kan”. Då är min far 60+.”, skriver signaturen ”E”.

”Sluta gnäll!”

Men alla tycker inte att temperaturen i kollektivtrafiken är särskilt alarmerande.

”Vilket gnäll! Vad är problemet? Här i fabriken är det cirka 35–38 grader. Drick vatten och svettas!”, skriver Peter.

”Varmaste maj på 100 år. Är det då konstigt att det är lite extra kämpigt med värmen på bussar, tåg, skolor med mera? Tycker inte jag”, konstaterar Bettan.

Svarar på kritiken

Aftonbladet mätte temperaturen på tio olika SL-bussar. I vissa var det över 36 grader.

Är det rimligt att tvingas stå ut med temperaturer på 36 grader när man åker buss med SL?

– Av våra 2 200 bussar är ungefär 1 500 utrustade med AC. När det är så här varmt kan även bussar med AC ha svårt att kyla ner. Det är så det ser ut. Alla våra nya bussar är klimatanpassade, säger Christian Hoffmann, presskommunikatör på trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting, SLL, som driver kollektivtrafiken i Stockholm.

Så temperaturer över 36 grader får man stå ut med?

– Ja, man får planera resan lite bättre när det är så här varmt och särskilt om man känner obehag av värmen. Att man kanske planerar in ett extra stopp när man ska resa en längre sträcka och kanske har vatten till hands är två tips från oss.

Det skulle inte vara lagligt att transportera djur i vissa av era bussar.

– Det är ingenting jag kan kommentera. Sommartid här i Stockholm brukar inte vara så jättevarmt under längre perioder. Att köpa in nya bussar med AC-klimat bara för att byta ut fordon som fungerar skulle inte vara ekonomiskt försvarbart.

ARTIKELN HANDLAR OM