3G-nätet är segt – skyll på Wordfeud

NYHETER

Populära smartphoneappar gör 3G-nätet överbelastat

Populära smartphoneappar gör 3G-nätet överbelastat.

Bufferi bufferi buff.

Trött på att vänta på det sega 3G-nätet när du kollar på videoklipp?

Skyll på Wordfeud och Facebook.

Massexplosionen av smartphones och dess appar har gjort näten överbelastade.

Foto: Tele2
Annika Kristersson

Vi tar med oss mobilen på stranden, i svampskogen, på båten, ja i stort sett överallt. Men ju mer vi surfar desto mer belastas 3G-nätet. Under sommaren har därför kunder hos Telia och Tele2 upplevt ett segare 3G-nät än tidigare.

– Det är en formlig explosion som har skett det här året med smartphones. Våra nät och utbyggnader har inte hunnit ikapp den explosion, vilket leder till att det kan uppfattas som segt och trögt när man använder sina telefoner, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

Många nya appar

Och med smartphones har det följt en aldrig sinande ström av nya appar. Hade det varit vanliga spel som vi ägnade oss på telefonen hade det inte varit något problem, men de hetaste apparna just nu är de ständigt uppkopplade.

– De ligger hela tiden uppkopplade i realtid mot nätet vilket gör att de tar lite kapacitet hela tiden. Spelar du Wordfeud vill du direkt veta när de andra utmanar dig eller lagt ett ord. Det är lika med Facebook, man vill ju hela tiden veta vad ens vänner skriver eller gör, säger Annika Kristersson, presschef hos Tele2.

Enligt teknikbloggen Feber har kunder som betalat för supersnabbt bredband ibland bara kommit upp i hastigheter som 0,1 Mbit och lägre.

Problem i storstäder

Problemet med seghet på 3G-nätet är särskilt stort i större städer som Göteborg, Stockholm och Malmö. Teleföretagen har redan tagit till åtgärder för att kunna lösa problemen.

– Det enklaste är om vi kan göra vissa justeringar i befintliga master. Sedan handlar det om prioritering av trafik. Det som kan ta längre tid är ju om vi behöver bygga ut nätet, säger Hans G Larsson.

Kunder som upplever att störningarna påverkat så pass mycket att man vill bli ersatt eller kompenseras uppmanas att vända sig till respektive operatör.

– Då får man prata med vår kundtjänst. Det finns ingen generell lösning, utan man får prata med varje enskild kund, säger Hans G Larsson.