Sociala medier

Här är vedklossen som upprör internet

avNicole Gustafsson, Eneida Berisha

På sociala medier går diskussionerna om en av Designtorgets produkter varma. Det är en vedbit som utlovar ”välgörande ämnen” som ska förstärka ditt immunförsvar – och kostar 199 kronor.

En bit ved, som Designtorget säljer, har skapat stor förvirring på sociala medier.

Skogen, ta med en bit hem, en färsk kloss som i två månader kommer att bjuda på sina phytoncider” står det i produktbeskrivningen av ”Doftkloss SKOG” på Designtorgets hemsida.

Phytoncider ska tydligen vara ”en vetenskaplig förklaring till varför vi mår bra av att vara i skogen”. Det är phytonciderna i trädet som ska sänka våra nivåer av stresshormoner och förstärka vårt immunförsvar.

Allt det här påstås den lilla biten tall kunna göra för dig – om du håvar upp 200 spänn.

”En unik bit tall”

Den marknadsförs som ”En unik bit tall. En given mittpunkt, både för samtalet och i rummet”.

I olika Facebookgrupper och på Twitter har människor förbryllats över tallbiten.

KAN. INTE. VARA. PÅ. RIKTIGT.” tweetar en person. En annan skriver ”Det krävdes dessutom TVÅ formgivare för denna geniala, aldrig tidigare skådade fantastiska vedtr.... doftkloss”. En annan person fick inspiration till en egen affärsidé och skriver ”Funderar på att börja sälja kurser - ”gör din egen doftkloss”. 99 kr för anmälningsavgiften och sedan 50 kr gången för material?”.

På hemsidan står det att produkten är slutsåld på nätet, men det beror inte på stor efterfrågan. Det hela är i själva verket en del av Designtorgets samarbete med konststudenter.

Det är Karl Bern som tillsammans med sin kurskamrat Ebba Ipsen kom på konceptet med den ”unika tallbiten”.

– Jag gillar skog väldigt mycket. Och jag är intresserad av vad det är i skogen som gör att man mår bra, ur kemisk och medicinsk synpunkt och det är ämnet phytoncider, förklarar Karl.

1 av 2 | Foto: DESIGNTORGET.SE

”Skulle vara otroligt irriterande”

Studenterna hade fyra veckor på sig att skapa något skandinaviskt, vilket blev ”Doftkloss SKOG” som utsöndrar välgörande ämnen. Men det fanns en till tanke med det hela.

Studenterna ville starta en konversation om vad man är villig att betala för som konsument.

– Jag betalar ju 700 kronor för att springa inne på Sats, fast jag har asfalt utanför dörren. Målet är att man tittar på klossen och förstår att det är nyttigt, alltså att folk inte ska köpa den utan åka ut till skogen istället, säger han.

Vedbitarna är tagna under stormen Alfrida och Karl menar att om räknar med hur mycket det kostar att äga skog – så är klossarna faktiskt rätt så billiga.

Vad gäller reaktionerna på sociala medier har skaparna väntat sig människor som gör sig lustiga över klossen.

– Den får synas och den får hånas. Det provocerande med den är ovärderligt, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM

Internet

Konst