Läkaren sa åt Fardusa, 23, att ta av sig slöjan

Publicerad:
1 av 2 | Foto: ANDERS DEROS
Fardusa, 23, blev tillsagd att ta av sig sin slöja – på vårdcentralen.

NYHETER

Fardusa Ibrahim, 23, gick till vårdcentralen för att få hjälp mot sin värk.

Men i stället för att skriva ut ett recept började läkaren upprört kräva att Fardusa först skulle ta av sig sin slöja.

– Hon sa att alla muslimska kvinnor ska ta av sig slöjan när de är där.

Det som började som ett helt vanligt besök på vårdcentralen slutade med ilska och gråt.

Fardusa Ibrahim, 23, gick till Capios vårdcentral i Mölndal för att få något mot sin värk.

Först fick hon hjälp av en sköterska och tog några prover. Sedan skulle hon bara få ett recept av en läkare hon inte träffat förut.

– Jag gick in och väntade på att läkaren skulle skriva receptet. Då vände hon sig om till mig och sa ”du ska ta av dig slöjan”. Jag var lugn, skrattade till och frågade vad hon menade. Hon var upprörd och sa att alla muslimska kvinnor ska ta av sig slöjan när de kommer dit. Att jag skulle komma ihåg det till nästa gång.

Läkaren ska ha sagt att kvinnor inte ska bära slöja. Att det går på tvärs med jämställdhet och kvinnors rättigheter.

”Jag betalar henne”

Fardusa visste inte hur hon skulle reagera. När hon försökte säga emot blev hon avbruten, säger hon, och stämningen blev snabbt sämre.

– Det var så oväntat. Jag blev chockad och upprörd och ledsen. Varför ska hon säga något om vad jag har på mig? Hon pratade om rättigheter, men verkar inte veta vad rättigheter är. Hon ska inte säga till mig att ta av mig slöjan i så fall.

Fardusa gick till läkarens chef och han ska ha hållit med om att det var oprofessionellt agerat av läkaren.

Men mitt i deras möte rusade den kvinnliga läkaren ilsket in i rummet, berättar Fardusa:

– Medan vi pratade kom hon in och började skrika och skrika. Chefen gjorde ingenting utan satt bara där.

Till slut fick Fardusa nog. Hon började gråta och gick därifrån.

– Jag vet inte om hon skrev ut något recept eller inte.

Läkaren vill inte prata

Läkaren har inte velat uttala sig om det som hände, säger Stefan Bremberg, chefsläkare vid Capio närsjukvård.

– Hon är väldigt berörd av den uppkomna situationen och mår inte alls bra. Hon har avböjt att prata med mig eller någon annan i ledningsfunktion.

Bremberg säger att läkarens chef ska försöka nå Fardusa för att återuppta mötet där det avbröts.

Som det är nu utreder Capio saken som en ”intern avvikelse”.

Enligt Stefan Bremberg har företaget en tydlig policy vad det gäller diskriminering och hur man bemöter patienter på ett respektfullt sätt.

– Vi kommer att ha ett ordentligt samtal med berörd doktor och gå genom vad som har hänt, säger han.

– Jag vill beklaga att patienten upplevt sig kränkt och kanske ifrågasatt i den situationen som var.

Inte känt så tidigare

Fardusa Ibrahim har varit skriven vid Capio vårdcentral i Mölndal sedan hon flyttade till Sverige för fyra och ett halvt år sedan.

Under de åren har hon inte känt som hon gjorde i onsdags, en situation hon upplever som klar diskriminering.

– Hon är en läkare och har en uppgift som läkare. Hon kan inte säga så till sina patienter. Jag är en patient som betalar henne, inget mer.

Publicerad: