Sveriges effektivaste fartkameror

avSven-Anders Eriksson

Aftonbladet avslöjar hastighetskamerorna som stoppar flest

Foto: Anders Deros
Fartsyndarnas värsta fiende De tio kamerorna mellan Mariestad och Götene på E20 är bäst i landet på att fånga fortkörare. Fram till den sista september hade 3697 syndare åkt fast här. I Aftonbladets unika kartläggning kan du själv kolla hur effektiva fartkamerorna är där du bor.

Här är kamerorna som sätter fast flest fartsyndare.

Aftonbladets lista avslöjar vägarna där risken är störst att bli tagen för fortkörning.

Totalt omfattar den unika sammanställningen 109 vägsträckor och över 700 fartkameror. Vi redovisar hur många fortkörare som kamerorna tagit under perioden 1 januari– 30 september, sträcka för sträcka. Sammanlagt handlar det om 99 322 fartsyndare.

Effektivast har de tio kamerorna på den drygt två mil långa sträckan Hassle-Holmestad mellan Mariestad och Götene på E20 i Västra Götaland varit. Här har 3 697 fortkörare åkt fast. Det betyder cirka fjorton stycken om dagen.

Fångar tusentals syndare

Nästan lika många fartsyndare har tagits av fartkamerorna på riksväg 55 mellan Örsundsbro och Kvarnbolund i Uppsala län, 2 971. På tredje plats i kameraligan kommer de på riksväg 50 i Åsbro på länsgränsen mot Örebro med 2 809 fortkörare.

När det gäller enskilda kamera är fartkamera nr 5 i Hammarbytunneln i Södra Länken i Stockholm den som tagit flest fortkörare. Kameran mäter trafiken mot Nacka. I Södra Länken finns sju fartkameror.

Femton kameror har inte satt fast en enda fartsyndare. Det är kamerorna på riksväg 55 Enköping-Litslena, Pålen-Tanumshede på E6 och Henån-Rotviksbro på länsväg 160 i Bohuslän. Om det beror på att bilisterna faktiskt kört lagligt på dessa sträckor eller på tekniska problem vet inte Anders Drugge, chef för den centrala enheten (ATK)vid rikspolisstyrelsen i Kiruna som sköter fartkamerorna.

– Vi har till och från haft både tekniska och administrativa problem i systemet, säger han.

Alla som tas av fartkamerorna blir inte bötfällda, ungefär hälften av fartsyndarna slipper undan. Anledningen kan till exempel vara bristande kvalitet på kamerabilderna, nerfällda solskydd som döljer föraren eller oklarheter vem som kört fordonet.

”Svårt vid oväder”

– Bildkvaliteten blir bättre och bättre efterhand som kamerorna trimmas in, men fortfarande har vi svårt vid regn och snöoväder, säger Anders Drugge.

Däremot verkar tomtemasker, Gorbatjovansikten och rånarluvor som i många år drivit med polisens fartkameror försvunnit.

– Det var länge sedan vi såg en tomte bakom ratten. Men det är snart jul så man kan aldrig vara säker, säger Andres Drugge.