Därför vill Stockholm stad mäta snoppar

avLinnea Carlén

NYHETER

Spruckna kondomer kan kännas jobbigt och vara en orsak till att unga män helt struntar i skyddet.

Nu lanserar staden skräddarsydda penismätare – för att göra det lätt att välja rätt, öka kondomanvändningen och minska smittspridning.

Kondomanvändningen har minskat de senaste åren. Cirka fyra av tio använder sällan eller aldrig kondom, enligt en rapport från i fjol. Könsjukdomen gonorré ökar även generellt sett och antalet klamydiafall sjunker inte, trots att flera insatser görs.

Storleken spelar roll

I försök att få fler ungdomar att använda gummit och därmed minska könssjukdomar delar Stockholms skolors ungdomsmottagning med start i morgon – på den internationella aidsdagen – ut penismåttband.

– En vanlig orsak till att kondomer går sönder är att man har fel storlek, och då är det omkrets och inte längden som är fel, säger Eddie Sandström, barnmorska och leg psykoterapeut till Aftonbladet.

Vanligtvis mäter man omkretsen med pi och radie, men inte med kondomer. Då tar man omkretsen delat på två, för att sedan dra av 1–2 millimeter. Enligt Eddie Sandström är det dock en metod som få vet om. Den är dessutom betydligt mer komplicerad än stadens nya penismätare.

– Med det här måttbandet får du dels millimeter men också förslag på vilka kondomer som passar, säger han.

Tillsammans med måttbandet delar de även ut ett kondomkit med kondomer i olika storlekar, så att man kan pröva sig fram till exakt rätt storlek.

Tar emot ungdomar från hela landet

Den svajiga kondomanvändningen är ett nationellt problem. Men då Stockholms skolors ungdomsmottagning står bakom satsningen kommer det specialdesignade penismåttbandet endast att delas ut på mottagningen på Observatoriegatan 20 i Stockholm.

– Men vi tar emot ungdomar från hela landet, så är de på besök i Stockholm får de gärna komma in, säger Eddie Sandström.

Visserligen går det också lika bra att använda ett måttband du redan har hemma.

Arbetet med måttbandet har skett i nära samarbete med Stockholm stad och går i linje med stadens nya grafiska profil. Målgruppen är i första hand ungdomar upp till 22 år.

ARTIKELN HANDLAR OM