Amorella loss ur isen

Av: Thomas Erikson, Josefine Hökerberg, TT

Publicerad:
Uppdaterad:
En av färjorna som fastnat i isen.
Foto: Scanpix
En av färjorna som fastnat i isen.

950 passagerare på Viking Lines färja Amorella är nu äntligen loss ur isens grepp. Vid halv sju-tiden i morse lade de till i Stockholm. Sammanlagt väntar ett 50-tal båtar i Östersjön på isbrytarhjälp.

Företaget Viking Line och Silja Line/Tallink varnar nu för kraftiga förseningar hela dagen.

Sent i torsdags kväll lyckades isbrytare få loss Via Mare, ett av fartygen som fastnat i Östersjöns is. Ombord fanns 66 personer.

Amorella loss

Natten till fredagen kom även Viking Lines Finlandsfärja Amorella loss efter att ha suttit fast i isen vid ön Tjärven utanför Kapellskär i Stockholms norra skärgård. Personalen ombord på isbrytaren Ymer, som tagits dit från Sundsvall, och tre andra isbrytare fick loss henne efter cirka två och en halv timme. Arbetet försvårades av hård blåst och is som pressade på.

Johny Lindvall, ställföreträdande rederichef på Sjöfartsverket, räknar med att det kommer att ta ända till på söndag att hjälpa samtliga fartyg som behöver assistans.

– Men det är svårt att ge någon exakt prognos, säger han.

För farligt

Även fartyget Sea Wind, som suttit fast utanför Tjärven med 32 personer ombord, kom loss med isbrytares hjälp på fredagsmorgonen.

Regal Star med 56 passagerare ombord fick tills vidare ligga där hon låg utanför ön. Många småöar i närheten gjorde det för riskabelt att försöka få loss henne så länge det var mörkt ute.

– Vi väntar dessutom att den stora finska isbrytaren Sisu ska komma dit och assistera, berättar Peter Lindqvist, presstalesman på Sjöräddningscentralen i Göteborg.

Isbrytaren Tor Viking gav sig samtidigt i väg norrut, mot Södra Kvarken utanför Öregrund, där flera båtar satt fast. Där ligger även ett antal båtar och väntar eftersom det finns risk för ispress.

– Men vi har nu tagit bort rekommendationen om att fartyg inte ska passera Ålands hav eftersom isbrytare är på väg, berättar Lindqvist.

Sjöfartsverket avråder fartyg från att passera området vid Tjärven. I stället vill verket att båtarna tar vägen via Sandhamn.

Kan gå illa

Det som gör området vid Tjärven farligt är att det uppstår ispress. Vinden packar isen och öppet vatten driver snabbt igen; därmed blir det också svårare för isbrytarna att få loss fartygen. De kan snurra varv på varv runt fartyg som sitter fast utan att få loss dem.

– När isen inte har någonstans att ta vägen kan det också byggas upp vallar, och isen klättrar upp på fartyget. Då försämras också båtens stabilitet; den kan få slagsida och det kan gå riktigt illa.

Sammanlagt sitter ett 50-tal fartyg fast i isen runt om i Östersjön.

– Det gäller bland annat 12–15 handelsfartyg utanför Sundsvall som Ymer fick lämna för att kunna hjälpa till vid Tjärven, berättar Johny Lindvall.

Utöver de tre isbrytare som arbetade vid Tjärven hade Sjöfartsverket under natten och morgonen ytterligare tre isbrytare i gång, en i Gävlebukten och två utanför Umeå.

Vinterns isbrytarinsatser kan bli en dyr historia. Lindvall har preliminärt räknat ut att notan för Sjöfartsverkets del hamnar på 100 miljoner mer än normalbudgeterade 185 miljoner.

Publicerad: