Likkistan flög ut

avMattias Sandberg

NYHETER

Fonus: Normalt underrättar vi inte de anhöriga om sådana händelser

Foto: Foto: Läsarbild
TAPPAD – MITT I KORSNINGEN Mitt på Huddingevägen flyger kistan ut ur Fonus bil. Händelsen fångas på bild av lastbilschauffören Johnny, 43, som även får hjälpa den förvtivlade chauffören att lyfta in kistan i bilen igen.

Här tappar Fonus begravningsbil kistan – mitt i en vägkorsning.

Men företaget informerar inte de anhöriga.

– Vi vill inte förvärra deras sorgearbete, säger informationschefen Bo Forslund.

Det var i onsdags vid klockan 13.30 som lastbilschauffören Johnny, 43, var på väg in till Stockholm. Vid Huddingevägen stannade han för rött ljus när han fick sitt livs chock.

En av bilarna som får grönt ljus är en begravningsbil. Och när den får upp farten åker bakdörrarna upp och en vit kista faller ut – mitt i vägkorsningen.

– Den gled ut på någon slags skena och slog rätt ner i gatan. Jag satte på mina varningsblinkers och hoppade ut direkt, säger Johnny.

Chockad chaufför

Han berättar att han fick hjälpa den chockade chauffören att lyfta in kistan igen.

– Chauffören var förtvivlad för kistan hade slagits sönder på ena sidan och bilarna åkte förbi på

bara några meters avstånd.

På Fonus kommer man nu att tillsätta en utredning.

– Jag har pratat med chauffören och preliminärt verkar det som att olyckan berodde på att smuts hade kommit in i låset, säger Bo Forslund.

Blev det några skador på

kistan?

– Den stod på vägen under en kort tid och var skadad på locket och foten. Men det har blivit åtgärdat. Och den avlidna hade inte kommit till skada. Det kontrollerades per omgående.

”Förvärra sorgearbetet”

Har ni kontaktat de anhöriga?

– Nej, det har vi inte hunnit och vi har inte fattat något beslut.

I normalfallet, om inte den avlidne kommer till skada, är det långt ifrån säkert att vi gör det. Det kan förvärra ett påbörjat sorgearbete.

Men är det inte mer störande att få veta att en familjemedlem ramlat ut ur en begravningsbil, mitt i en trafikerad vägkorsning, via media?

– Om det inte framgår av artikeln att det är en anhörig så tror jag inte det. Men i sådana fall är vi ju tvungna att informera. För vi vill inte att familjen ska läsa om något som rör dem innan de fått information av oss. Men jag måste kontakta våra kundrådgivare, som haft kontakt med familjen, så vi får fundera på vad som är bäst.