”Slappna av och ha lite kul”

NYHETER

Mentala coachen Nina Jansdotter chattade om högskoleprovet

   Nina Jansdotter säger: Ja, nu är jag på plats så det är bara att köra igång :)

mujaffa säger: Tjenare, har då några bra koncentrationsövningar man kan göra innan man börjar öva för provet?

   Nina Jansdotter säger: Andningen fungerar alltid som fokuserare. Du kan exempelvis ta djupa inandningar och räkna 1 första gången du andas ut och sen fortsätta till 5 eller tio. Känn att du på varje inandning andas in närvaro och fokus och varje gång du andas ut slappnar du av och blir lugn i dig själv.

charlie säger: Har gjort provat två gånger tidigare men den här gången har det tyvärr blivit dåligt med förberedelser. Några tips på praktiska saker man kan snabbplugga på såhär dagen före?

   Nina Jansdotter säger: Snabbplugga är knappt lönt. Men är det något delmoment du var mer osäker på så titta på det avsnittet igen. Vad tar du med dig för erfarenheter från förra gången? Vad fungerade bra då? Försök kom in i den sinnesstämmningen av det som var bra. Peppa dig också med "jag blir bättre och bättre för varje gång" och liknande.

Magnolia säger: Hur motar jag bort min oerhörda nervositet inför provet?

   Nina Jansdotter säger: Vad är det du är mest rädd för? Att misslyckas? Eller tycker du det är jobbigt att hantera de fysiska reaktionerna som hjärtklappnig och liknande? När du känner av att kroppen talar om att den är livrädd så påminn dig att du då faktiskt får extra kraft att prestera. Hela du är redo och blir samtidigt mer närvarande och dina sinnen är skärpta. Det kommer hjälpa dig att göra bättre ifrån dig. Kom ihåg att andas, se tidigare kommentar. Passa på och rör dig så mycket du kan innan. Ta en promenad innan det är dags. På så vis minskar du stresshormonerna. Simma lugnt, du kan!

Elin säger: Hur ska jag göra med tiden. Ska jag ta tid på varje uppgift för att se till att jag ligger bra till tidsmässigt eller ska jag undvika den stressen och gå igenom det i lugn och ro?

   Nina Jansdotter säger: Jobba på framåt och undvik fastna och få panik över de uppgifter du inte klarar. Markera dem och gå vidare så har du tid att gå tillbaka senare i din takt. Det är bättre att jobba metodiskt än att hetsa på.

Äppelpäppel säger: Kan mental träning hjälpa en till ett bättre resultat?

   Nina Jansdotter säger: Ja, det kan den. Men för att få maximalt ut av mental träning så är det någonting som man bör syssla med en längre tid och inte bara strax innan. Du kan dock jobba med mentala bilder, så kallad visualisering. Då gör man precis som sprinterlöparen som skapar en bild av hur han går först över mållinjen. I detta fallet kan det ju bli att du upplever känslan av att du lyckats riktigt bra.

charlie säger: Vad skulle du rekommendera att man tog och åt under rasterna? Förutom frukt och smörgåsar har jag har hört att dextrosol kan vara bra, men det känns som att koncentrationen då kanske bli lidande i längden. Eller vad sägs om risifrutti? Vad tycker du?

   Nina Jansdotter säger: Frukt är jättebra och annat med långsamma kolydrater som grovt bröd och liknande. Helst inte socker för det gör att blodsockret åker berg- och dalbana och du riskerar att bli trött på eftermiddagen.

nima säger: Hej. Jag har dåliga betyg i skolan – snälla hjälp mig hur jag ska öva till provet? Hur länge och hur tidigt ska jag plugga inför provet – är 1 vecka bra?

   Nina Jansdotter säger: Om du har mycket att ta igen så räcker det nog inte med 1 vecka. Du kan ju ändå göra provet som träning. Kanske lyckas du bättre än i skolan och på så sätt få bättre utgångsläge när du söker vidare. Men för att klara dig ännu bättre har du ju ett halvår på dig tills provet i vår... det kommer alltid fler tåg

säger: Hur är det med sex före provet? Eller ska man göra som idrottsmännen o avstå? Dom säger ju att " It kills your legs". I och för sig så sitter man ju. Snälla svara.

   Nina Jansdotter säger: :) Jag vet faktiskt inte. Hur blir du efter sex? Om du blir full av energi så tycker jag du skall testa sex innan. Om du däremot blir trött så kanske inte det är den bästa metoden...

Blomman säger: Hur gör man för att hålla koncentrationen uppe under hela dagen, på bästa sätt? Det är ju trots allt ganska många timmar man sitter och skriver.

   Nina Jansdotter säger: Äta bra mat, dricka mycket och försöka vara så cool som möjligt. När man pressar, stressar och blir alltför nervös så spiller man en massa onödig energi.

liger säger: Hur återfår man koncentrationen om man väl tappat den?

   Nina Jansdotter säger: Hur gjorde du innan du tappade din koncentration? Vad fungerade då? Gör samma sak igen... Man kan också tillåta sig att ta en liten paus en stund och sen bestämma sig att bli fokuserad igen.

Äppelpäppel säger: Vad gör jag om jag får panik under provet och känner att jag glömt allt?

   Nina Jansdotter säger: Du har aldrig glömt allt, det är inte möjligt bara en rädsla man kan få. Säg till dig själv, ja det är bra att jag är laddad och på helspänn. Bry dig inte om dina negativa tankar, mota ut dem genom att tänka "jag kan det här", Det kommer att gå jättebra och så vidare. Hjärnan kan bara tänka en tanke åt gången så välj de positiva det fungerar även om du tror på det. Sätt igång ändå även om du tror du glömt så släpper spänningen

Moderator säger: Nu är chattet slut. Ett stor tack till Nina Jansdotter och alla er som skickat in frågor. Om ni vill veta mer om Nina Jansdotters verksamhet som karriärcoach och mental coach, gå in på ninajansdotter.com.

   Nina Jansdotter säger: Tack och hej. Lycka till alla som skall göra provet imorgon. Kom ihåg att man kan misslyckas med vad som helst utan att vara en misslyckad person. Slappna av och ha lite kul också så brukar det mesta lösa sig ;)