Öljätten får kritik – efter nya ”tjejölen”

NYHETER

Bryggeriet BrewDog har lanserat en ny öl som marknadsförs som ”öl för tjejer” – syftet är att öka medvetenheten om lönegapet mellan könen. Men kampanjen har slagit fel hos vissa, skriver Daily Mail.

Tidigare på tisdagen annonserade bryggeriet Brewdog på sin hemsida att de vill höja medvetenheten om löneklyftan mellan män och kvinnor genom att lansera en ”öl för tjejer” – Pink Ipa.

Ölen, som lanseras i samband med internationella kvinnodagen på torsdag, ska smaka som deras andra öl Punk Ipa. Den stora skillnaden är att förpackningen är rosa.

”Det här är en reflektion av situationen i världen som har att göra med obalansen mellan kön – Pink Ipa är vårt sätt att höja medvetenheten om detta nuvarande ovälkomna läge där inget sker”, skriver de om ölen.

1 av 3 | Foto: BrewDog
Lanserar en ”tjejöl”.

Nyheten om ölen har fått blandade reaktioner. Vissa tycker att det är en bra idé – andra inte.

Flera riktar kritik mot företaget och menar att kampanjen är ogenomtänkt och att det är en lat marknadsföring, skriver Daily Mail. Bland annat tycker man att det skotska ölbryggeriet har använt sig av sexistiska stereotyper för att starta en öl som enligt uppgift har syftet att bekämpa ojämlikheten mellan kön. Till exempel att den lanseras som rosa – och att det står att den är för tjejer, och inte alla.

”Motivationen bakom är helt rätt men det blev ett felaktigt utförande” skriver en användare på Twitter. ”En absolut hemsk kampanj” och ”När du om och om igen måste skriva att din publicitet är satirisk, ironisk och sarkastisk för att den ska fungera så har du gjort fel”, är två andra av flera kritiska röster.

Någon påpekar att bryggeriet borde involverat de aktieägare som är kvinnliga forskare och ingenjörer för att ha en starkare kampanj.

”Förstod att inte alla skulle uppskatta ironin”

Samtidigt finns det vissa som menar att folk missförstått både tillvägagångssättet och motivationen bakom lanseringen. Dessutom hyllas bryggeriet som ska skänka en del av pengarna de får in av försäljningen ska gå till att bekämpa ojämlikheten mellan könen.

– Vi har redan förutsett att vissa människor inte skulle uppskatta ironin men det avskräckte inte oss i vårt uppdrag att sparka igång en konversation om lönegapet mellan könen. Pink Ipa är en tydligt överdrivet förllöjligande av de typer av sexistisk marknadsföring som vi ofta ser när varumärken försöker att engagera en kvinnlig publik. Denna öl är en del av en större kampanj som väcker medvetenhet om löneskillnaden och sexism. Två frågor vi borde försöka att lösa mycket mer som samhälle, säger Sarah Warman, global marknadschef på BrewDog, till Daily Mail.

ARTIKELN HANDLAR OM

Öl