Mejla

Martin Schori

Om alla är förbannade kanske vi har lyckats

Så blir omtalade sajten Bulletin

NYHETER

Flera politiskt drivna nyhetsplattformar, både från höger och vänster, ser nu dagens ljus.

De tycker alla att etablerade medier inte lyfter fram deras perspektiv tillräckligt mycket.

Något som är ett gott betyg åt etablerade medier, skriver Aftonbladets ställföreträdande ansvarige utgivare Martin Schori.

Det fanns en tid när partipressen präglade den svenska mediemarknaden. Sen insåg man att oberoende nyhetsförmedling var framtiden, det brukar sägas att det var först när Aftonbladet avpolitiserades som vi gick om Expressen.

En bra tidning, sajt numera, ska traditionellt leverera nyheter men också opinionsbilda. Både genom ledarsidan (tidningens hållning) samt andra röster i debattartiklar och kolumner. Kolumnisterna ska gärna ha olika perspektiv, ingen mår bra av konformitet.

Eller? Nu inleds kanske en ny era på svensk mediemarknad.

Paulina Neuding, som tidigare drivit bland annat Kvartal och tidskriften Neo, är chefredaktör för Bulletin
Paulina Neuding, som tidigare drivit bland annat Kvartal och tidskriften Neo, är chefredaktör för Bulletin

 

SD har dragit igång en egen videosajt. Alternativmedierna blir fler och fler (och ansluter sig till det pressetiska systemet). Vänsterpartiet och socialdemokratiska Tiden har gått på motoffensiv – med egna kanaler.

Och så har vi Bulletin, Paulina Neudings enormt uppmärksammade mediesatsning, som startar i dag.

Gemensamt för alla ovanstående, något förenklat, är att man tycker att etablerade medier inte lyfter just deras perspektiv, eller snarare den andra sidans för mycket. Är partipressen på väg tillbaka?

Enligt Paulina Neuding är svaret ja. Men hennes skapelse Bulletin hör dock inte dit, menar hon.

– Jag är ingen kulturkrigare, jag har aldrig dragits till det,  säger hon över telefon.

Syftet med Bulletin, säger hon, är snarare att minska polariseringen, separera åsikter och nyheter ännu mer, och fokusera på oberoende journalistik. Förlagorna är amerikanska, elitistiska, morgontidningar.

Det märks när man scrollar igenom sajten. Bulletins sobra framtoning för mer tankarna till New York Times och andra dagstidningar som tagit med sitt uttryck och format till webben, än digitala nyhetsstartups. Inga breaking news (knappt en enda corona-nyhet på startsidan), inga tabloida vinklar. Däremot artiklar om ungdomsrån, sexbrott och integration – samt två krönikor av Nobelpristagare.

– Vi ska bygga ut nyhetsredaktionen ännu mer. Vi har avtal med TT och Reuters, säger Paulina Neuding, som verkar mycket irriterad över diskussionen före lanseringen.

– Vi har bemötts med en aggressivitet av en del journalister som jag tror framför allt visar på rädsla för konkurrens. De som kritiserat oss innan de läst en rad borde kanske fundera över sina impulser i fråga om åsikts- och mediemångfald.

Bulletin är inte anslutna till det pressetiska systemet, men Paulina Neuding säger att de följer reglerna och ”absolut” ska gå med.

Har man lyckats göra alla sidor missnöjda, då har man lyckats

Både Neuding och Bulletin-kollegan Ivar Arpi har ofta kritiserat medier för att vara allt för restriktiva med namnpubliceringar och uppgifter om etnicitet. Det kommer dock inte prägla Bulletin (”Vi har inte tagit något sådant beslut”). Sajten kommer också ansöka om presstöd, en annan käpphäst för högerdebattörer.

– Jag har aldrig tagit presstöd tidigare men systemet finns och det finns inget skäl att lämna över pengarna till konkurrenterna, säger Neuding.

Det, tillsammans med 8 miljoner från investerare samt prenumerationer ska räcka för att täcka alla kostnader, hoppas hon. Affärsmodellen är framtagen av integrationsdebattören Tino Sandanji och riskkapitalisten Pontus Tholin.

 

Jag välkomnar all konkurrens, förhoppningsvis blir vi vassare av den. Efterfrågan på journalistik verkar till synes vara omättligt, även de etablerade mediernas trafiksiffror ökar konstant.

Kanske är den nya konkurrensen, drivet av en politisk agenda från både höger och vänster, till och med ytterligare ett styrkebevis för etablerade medier? En journalist brukar ju säga att har man gjort alla sidor missnöjda, då har man lyckats.

ANNONS EXTERN LÄNK

Den nya muminmuggen 2021 finns hos Cervera – köp nu!

Cervera

Av: 

Martin Schori

Publisert:

LÄS VIDARE

MARTIN SCHORI: Ni som vill se fler uthängningar är i minoritet

ÄMNEN I ARTIKELN

Journalistik

Bulletin

Media & reklam

Paulina Neuding

Aftonbladet

Expressen

Medier