Folktandvården varnar för bluffsamtal och fräcka sms

Av: Adelina Storkaas

Publicerad:
Uppdaterad:

Folktandvården i Uppsala varnar för företag som vill genomföra marknadsundersökningar i Folktandvårdens namn.

Den står inte bakom samtalen som dessutom lurat in patienter i kostsamma prenumerationer som de sedan ska ha haft svårt att dra sig ur.

Foto: Hasse Holmberg / TT / TT NYHETSBYRÅN

Under den senaste tiden har flera personer fått samtal från företag som säger att de genomför marknadsundersökningar på uppdrag av Folktandvården i Uppsala. De som sedan medverkat har blivit erbjudna en ”gratis” eltandborste, med möjlighet att teckna en prenumeration på eltandborstar via en länk i sms, berättar Linda Alexandersson, kommunikationschef på Folktandvården i Uppsala, som varnar för företagen.

– Klicka inte på några länkar om du inte är övertygad om att du är helt säker på innehållet, säger hon.

– Det låter som att det är gratis, utöver portot, men i slutändan får man betala väldigt mycket pengar för att få resterande produkter som ingår i prenumerationen. Det kan röra sig om tusenlappar i slutändan.

”Skrupulösa metoder”

De som tryckt på länken i sms:et har dessutom haft svårt att få tag på företagen efter det första samtalet, för att kunna avbryta prenumerationen enligt Folktandvården som inte genomför några liknande marknadsundersökningar.

– Vi vill framför allt varna den äldre befolkningen eller de som inte pratar så bra svenska och inte förstår innehållet riktigt. Vi har många äldre patienter och det är många av dem som drabbas av den här typen av bluffsamtal där det är svårt att tacka nej eller avstyra samtalet. Det är ganska skrupulösa metoder som de använder sig av för att övertala personerna och för att få ett inspelat okej eller ja. Nu med GDPR kan jag tänka mig att man använder sig av just sms-länkar för att få en acceptans för prenumeration också, och det är så de avslutar de här samtalen.

Bedrägerianmälningar ökar

Sju personer som känt sig lurade har hört av sig till Folktandvården, men Daniel Nilsson, förundersökningsledare på bedrägerienheten i Uppsala, har inte fått in några polisanmälningar ännu.

Däremot har han fått in fler anmälningar om bedrägerier eller försök till bedrägerier mot äldre än vanligt under de senaste månaderna. I slutet av augusti hade det kommit in uppemot 40 anmälningar, i stället för några enstaka fall som det var innan sommaren.

– De luras på alla möjliga sätt. Svensk säkerhetstjänst är det ofta, men där är det inte prenumerationer som det rör sig om utan att de försöker få personerna att öppna bank-id och sånt, säger han.

Bedragarna riktar ofta in sig på personer som är födda tidigare än 1935 och uppger att de ringer från banken, polisen eller någon annan myndighet, berättar han.

– Sedan drar de någon story om att personen blivit utsatt för något bedrägeri. Till exempel att någon loggat in på dess bank och säger att de bara behöver logga in på personens bank-id så att de kommer åt pengarna eller att personen ska lägga ut bankkort och kod i ett kuvert utanför dörren, så att de kan hämta det nu under coronatider.

Publicerad:

LÄS VIDARE