Facket om nattjobb efter monsterköerna: ”Skapar andra problem”

Publicerad 2024-07-09 18.21

Under gårdagen orsakade ett planerat vägarbete kilometerlånga köer på E4 utanför Nyköping.

Trafikverket valde därför att styra om till nattarbete – vilket facket Seko är kritiska till.

– Det är många som vill ha bra vägar men det är inga som vill ha oss där för att arbeta och göra vägarna bättre, säger Bjarne Ringdahl, vice ordförande i väg- och banbranschen inom Seko.

Strax söder om Nyköping bildades det flera kilometer långa köer under gårdagen. Ett planerat vägarbete gjorde att trafiken leddes om, men trafiken rullade inte på som man hade hoppats på.

Frustrationen växte bland de många bilister som satt fast i köerna i flera timmar under eftermiddagen.

Under kvällen meddelade Trafikverket att de backar och ändrar tiderna för vägarbetet till nattetid resten av veckan – för att minska påverkan på trafiken.

Vägarbetet påbörjades under måndagsförmiddagen och kommer att hålla på fram till och med den 12 juli.

– Uppenbarligen var det en missbedömning att man skulle kunna arbeta nu. Samtidigt är det förvånande. Vi har haft samma trafikomledning tidigare och inte haft några problem, sa Maria Mauritzon, kommunikatör på Trafikverket till Aftonbladet under gårdagen.

Köerna blev kilometerlånga på E4 under måndagen.

Inte hållbart med nattarbete

Bjarne Ringdahl, vice ordförande i väg- och banbranschen inom Seko, menar att nattjobbet sliter hårt på arbetarna och inte är hållbart i längden.

– Hårt fysiskt arbete under nattetid är inte att föredra. Det är inte den framtiden jag önskar för våra medlemmar. Det är inte hållbart, säger Bjarne Ringdahl.

Bjarne Ringdahl, vice ordförande i väg- och banbranschen inom Seko.

Han beskriver att det är en splittrad känsla han har kring situationen.

– Jag förstår frustrationen fullständigt från de som fastnar i köer. Det är inte kul när man ska iväg på semester till exempel men fastnar i trafikköerna i stället. Men jag tänker samtidigt på våra medlemmar och deras arbetssituation. Det blir inte hållbart att enbart jobba natt och bättre lösningar måste ses över.

– Arbetarna hamnar i kläm när sådana beslut tas med så pass kort varsel. Det skapar problem med deras livspussel och det bildas en stress för dem. Får de information i tid så är det inte ett problem att jobba nattetid då och då, men inte enbart nattetid, säger Bjarne Ringdahl.

Han önskar bättre framförhållning från Trafikverket och anser att alla aktörer behöver diskutera hur de ska komma till bättre lösningar gällande arbetstider och omledning av trafiken.

– Vi behöver sätta oss ner och ha en dialog. Vad är det som vi behöver komma till rätta med. För som det är just nu flyttas bara problemet

Oro för medlemmarna

Arbete nattetid längs vägarna medför flera risker, enligt Bjarne Ringdahl.

– Det är inte lika mycket trafik ute på nätterna men det förekommer oftare att drog– och alkoholpåverkade är ute på vägarna då. Det är en otryggare arbetssituation att stå längs med vägarna då och det riskerar arbetenas säkerhet.

Han är även orolig för vägarbetarnas säkerhet i och med att arga bilister oftare går mer från ord tillhandling nu för tiden. Han berättar om flaggvakter som exempelvis fått milkshakes kastade på sig och blivit hotade.

– Vi är oroliga för våra medlemmar. Det är många som vill ha bra vägar men det är inga som vill ha oss där för att arbeta och göra vägarna bättre. Det känns faktiskt svårt att veta hur vi ska agera för att få förståelse för vårt arbete.

Trafikverket medger att ”det blev fel” när monsterköerna uppstod utanför Nyköping.

Enligt Trafikverket så ser de över både trafikläget och arbetssituationen när de ska besluta om arbetet ska utföras under dagen eller natten.

Hur kommer det se ut vad gäller dag- eller nattarbete på de resterande vägbyggena i sommar?

– Det är bedömningar man gör från varje given situation. Där tittar man på trafikflödet, mätningar vi gör av trafikläget och man tittar även på hur det sett ut historiskt i sommartrafiken. Då tar man allt i beaktning, både arbetsmiljö för arbetarna men också störningsmomenten i trafiken, säger Angelika Knutsson, presskommunikatör på Trafikverket.

– Just I det här fallet på E4:an utanför Nyköping så blev det fel. Vi hade inte räknat med att det skulle bli så mycket trafik som det blev och därför blev det stopp i trafiken med de här långa köerna. Därför valde vi att flytta arbetet till nattetid.

Hade det specifikt att göra med omledningen av trafiken och att den inte fungerade som planerat?

– Vi får titta på det framåt, den omledningen har fungerat tidigare. Men den här gången fungerade det inte så det måste vi titta på, säger Angelika Knutsson.