För många turer för Saab

Av: Ingvar Persson

Publicerad:

Det finns knappast någon som längre kan hålla räkningen på alla de tillfällen biltillverkaren Saab har dömts ut. Och lika omöjligt är det att räkna upp de mer eller mindre fantasifulla förslag till lösningar som cirkulerat.

När det gäller Saab och Victor Muller är det säkrast att inte säga något bestämt. Trots det markerar nog rekonstruktören Guy Lofalks beslut att ännu en gång begära att rekonstruktionen avbryts en vändpunkt.

Det har helt enkelt varit för många turer, alldeles för många turer.

Sedan GM sagt nej till att släppa in kinesiska ägare i företaget tycks den senaste planen vara att försöka övervintra med hjälp av kinesiska pengar till ett teknikskifte kan vara genomfört. Då skulle GM inte längre ha något veto.

Det är inte nödvändigtvis en dålig plan, även om den kräver stora - och tålmodiga - pengar.

Enligt Saab fortsätter försöken att hitta en lösning, även om det nu brinner i knutarna. De anställdas organisationer hoppas fortfarande på en lösning.

Problemet är bara att situationen är akut. Ett företag som - återigen - ligger efter med lönebetalningarna har svårt att planera för ett kommande teknikskifte.

Det är möjligt att historien om Saab har ännu något kapitel. Men det är också möjligt att vi nu verkligen närmar oss slutet. Det är under alla omständigheter en situation som det svenska samhället måste förbereda sig för.

Om försöken att rädda Saab undan en konkurs misslyckas är inte den första frågan att fördela ansvaret för företagets situation. Det kommer en tid för det.

I dag handlar det om att rädda Trollhättan, och att erbjuda de anställda möjligheter att gå vidare. Allt måste göras för att ta tillvara den kompetens som finns i på Saab.

Det handlar också om att undvika att resultatet av det utvecklingsarbete som hela tiden pågått från att lämna landet.

I det arbetet måste alla hjälpas åt. Näringsdepartementet, kommunen, näringslivet och de fackliga organisationerna. Ett stort ansvar vilar dessutom på GM och på Victor Muller.

Ytterst har Saab:s kamp nämligen aldrig handlar om "bara" ett bilmärke. Det har hela tiden handlat om ifall Sverige vill vara ett avancerat industriland, eller en service- och rutekonomi. Den frågan väntar ännu på ett svar.

Publicerad: