Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

SOS Alarm om utebliven ambulans: Vi gjorde fel

Publicerad 2016-02-05

SOS Alarm gjorde fel när operatören vägrade skicka ut en ambulans till en sjuk patient.

Det säger platschefen i Halmstad efter Aftonbladets artikel.

– Vi gjorde fel och tog ett för stort ansvar, säger Martin Lundblad, platschef på SOS Alarm i Halmstad.

I går skrev Aftonbladet om hur en operatör på SOS Alarm nekade en svårt sjuk patient på sjukhuset i Halmstad ambulans. Det var en läkare som begärde en ambulans för att flytta den sjuka kvinna till sjukhuset i Varberg.

Det var fullt på akuten i Halmstad.

Men larmoperatören vägrade – eftersom hen inte ville att ambulanspersonalen skulle få övertid.

”Vi har gjort fel”

Det är inte enligt SOS Alarms rutiner enligt Martin Lundblad, platschef på SOS Alarm Halmstad.

– Blir det övertid ska vi ta kontakt med ambulanschef i beredskap om det är okej eller inte, säger han.

Gjordes det i det här fallet?

– Nej, det gjordes inte och där har vi gjort fel.

Under fredagen har SOS Alarm tittat på ärendet. Det visade sig att ambulansbeställningen kom in via en intern beställningskanal man har med Region Halland.

– När vi kontaktar avdelningen som lagt beställningen uppstår en kommunikationsmiss, vi tog för stort ansvar i det här, säger Martin Lundblad.

Varför skulle operatörerna bry sig om ambulanspersonalens övertidsersättning?

– Det kan jag inte svara på, men vi har gjort fel, vi har tagit på oss för stort ansvar, säger Martin Lundblad.

– Vi är inte beslutande när det kommer till övertidsersättning, utan det är deras egna chefer.

Utreder internt

Han har pratat med operatören men vill inte kommentera vad som sagts.

– Jag kan inte uttala mig om vad som sagts, det är en internprocess, säger Martin Lundblad.

Men operatören har inte begått tjänstefel, enligt Lundblad.

För att undvika att liknande händelser sker igen ska SOS Alarm se över sina rutiner.

– Vi ska se över våra rutiner och se till att vi följer dem, säger han.

Hur ser du på det som hänt?

– Självklart är det inte bra, det är både beklagligt och tråkigt när det finns missnöjda parter. Det är inte alls bra, men vi har gjort fel och tar ansvar för det, säger Martin Lundblad.