Passagerare nötallergiker – SAS vägrade varna

NYHETER

Blev utnämnd till ”resans otrevligaste”

1 av 3

Assal Fards hemresa till Stockholm från Los Angeles förvandlades till en mardröm.

Personalen vägrade varna om hennes nötallergi och hon fick svaret att ”business class måste få sina nötter”.

När de landade blev hon utnämnd till ”resans otrevligaste passagerare” av kabinpersonalen.

– Det var så kränkande. Jag blev jätteledsen, säger hon.

Assal Fard, 35, firade smekmånad i USA under sommaren.

Hon hade på förhand varnat SAS om sin nötallergi och på flygresan dit uppstod inga problem.

– De varnade i högtalarna och serverade inga nötter ombord, säger hon.

– Jag flyger 20 gånger om året och det har aldrig varit några problem.

Men när hon skulle åka hem med SAS-flyget från Los Angeles i tisdags upplevde hon att kabinpersonalen var oförstående.

– De ville inte ropa ut något i högtalarna och hänvisade bara till sin ”policy”.

Får reaktion om hon utsätts

Hon berättar att hon inte bara är allergisk mot jordnötter utan får även reaktioner av andra nötter.

– Först känns det som sand i halsen, därefter svullnar det upp och jag får svårt att andas, säger hon.

– Upptäcker jag det tidigt klarar jag det med astmaspray och Betapred, i värsta fall har jag med mig adrenalinpenna.

”Business class måste få sina nötter”

Efter lång tid i luften, och mycket tjat från Assals sida, informerades passagerarna om att en person med jordnötsallergi fanns ombord och ombads att inte öppna jordnötspåsar.

– Men de sa ingenting om andra nötter, och när jag frågade sa de att deras policy endast gäller jordnötter, säger hon.

– ”Business class måste få sina nötter” sa de till mig.

Assal berättar att hon blev orolig när hon hörde prassel, men att hon inte fick något gehör från personalen.

– Jag fick ta en extra stor dos medicin och blev groggy och dåsig, säger hon.

– Jag ville prata med kabinchefen, men fick göra det först efter två timmar.

Utnämnd till ”resans otrevligaste”

Hon var fortfarande påverkad av medicinen när de skulle landa och en man i kabinpersonalen kom fram med ett gosedjur.

– Jag trodde att han skulle be om ursäkt, men han sa att jag blivit utnämnd till resans otrevligaste passagerare, säger Assal som blev alltmer upprörd.

– ”Du har förstört resan för 300 resenärer” sa han till mig. Jag blev jätteledsen.

När Assal kom hem till Sverige reklamerade hon resan hos SAS.

– Det var helt sjukt, vi blev helt ignorerade, säger hon.

– Jag vill inte att någon annan ska behöva vara med om det här.

SAS beklagar upplevelsen

Cathrine Sandegren, presskontakt på SAS, säger att händelsen låter osannolik, men att man kommer att reda ut den direkt med Assal.

– Vi beklagar att passageraren känner att hon haft en dålig upplevelse, säger hon.

– Vi gör alltid vårt bästa för att man ska bli så bra bemött som möjligt.

Hon berättar att SAS har jordnötsfria flygningar men att man inte kan garantera att det inte finns spår av jordnötter och andra nötter i snacks eller i maten.

– Däremot försöker vi alltid att vara tillmötesgående när det gäller andra nötter och allergier, om passageraren säger till i god tid, säger hon.

– I vissa fall väljer man då att inte dela ut nötter som snacks. Så ska, och brukar, det fungera.

I övrigt vill hon inte kommentera vad som hände Assal ombord på flygplanet.

– Men kunde har haft en dålig upplevelse och vi kommer att ta reklamationen på största allvar.

Och det här med ”resans otrevligaste”?

– Jag kan tyvärr inte kommentera det specifikt, bara beklaga att hon fått ett dåligt bemötande och vi kommer att ta det direkt med kunden. Vi kontaktar alla som reklamerar och hon kan också ringa direkt till vår kundsupport.

ARTIKELN HANDLAR OM

SAS