Emanuel, 26, lurad på barnvagnsköpet

avStaffan Dickson

Bedragaren skickade mejl från betaltjänsten ”Payson”

Foto: Carolina Byrmo
Emanuel Alenklint, Linn Alenklint och dottern Noomi, 2 år.

Emanuel, 26, trodde att barnvagnen på Blocket var ett kap.

Men det enda som var kapat var betaltjänsten Paysons namn – och plötsligt hade Emanuel fört över 6 000 kronor till en bedragare.

– Mejlet var identiskt med de mejl jag fått från Payson tidigare, säger han.

Med bara någon månad kvar tills deras andra barn ska födas är Emanuel och Linn Alenklint från Upplands Väsby på jakt efter en ny barnvagn.

Förra veckan fick Emanuel syn på en Blocketannons för en i princip oanvänd Bugaboo Donkey Mono. Ny kostar den cirka 13 000 kronor, berättar Emanuel. Nu låg den ute för 6 000.

Han högg direkt.

– Säljaren och jag mejlade lite fram och tillbaka och allt verkade väldigt bra, säger Emanuel.

Tvungen att resa bort

Men senare på kvällen skrev säljaren att han hade varit tvungen att åka från Stockholm till Visby av familjeskäl. Han föreslog dock att han skulle starta ett ärende hos betaltjänsten Payson och att han skulle skicka vagnen från Gotland. När vagnen kommit fram till Emanuel och han godkänt den skulle pengarna föras över till säljaren.

Sedan damp ett mejl med kontonummer och information om villkoren för affären ner i Emanuels inkorg.

– Och det är här som det luriga börjar. Jag har varit i kontakt med Payson tidigare, när jag handlat via Tradera, och det här mejlet var identiskt med de jag fick då. Avsändaren var payson@payson.se. Det gjorde ju att jag litade på det här och satte över pengarna, säger Emanuel.

Dagen efter skickade han ett mejl till payson@payson.se och frågade om hans pengar kommit in på deras konto.

– Då får jag svaret att jag har utsatts för ett bedrägeri.

Kontonumret i mejlet från Payson tillhörde inte Payson, utan mannen som utgett sig för att vara säljare av vagnen.

Polisen: Inte ovanligt

Payson har informerat om bedrägerimetoden på sin hemsida och Facebooksida.

– Det finns ju en del gratisprogram på nätet där man kan skriva in vilken mejladress som helst som avsändare. Så det är inte så att vi har hackats eller att någon har kommit åt vår mejladress. Det man gör är att rida på vårt goda varumärke och rykte som säker betalningsförmedlare genom att skylta med vår logotyp, säger Paysons vd Per Bodell.

Hur påverkar det här er trovärdighet?

– Det är så klart väldigt tråkigt att det reflekterar negativt på vårt rykte som säker betalningsförmedlare, men det man får komma ihåg är att vår tjänst, som den fungerar, är säker. Med Payson har man ett Paysonkonto där man loggar in, och så betalar man till säljarens mejladress. Man sätter aldrig in pengar på ett bankkonto på det här sättet, säger Per Bodell.

Anders Olofsson på polisens nationella bedrägericenter känner inte till det enskilda fallet men säger att det inte är ovanligt att bedragare förfalskar meddelanden från betaltjänster som Payson eller Paypal.

Enligt Emanuel Alenklint tyder allt på att han är långtifrån ensam om att ha drabbats av bedrägeriet.

– Det visade sig att vår granne hade stött på en Facebookgrupp där en massa barnvagnsköpare blivit lurade av ”Visbymannen”. Han har dragit samma historia för alla.

Efter att bedrägeriet uppdagats gjorde Emanuel en polisanmälan och kontaktade Swedbank som tagit emot pengarna. I går fick han hem ett brev där det stod att pengarna stoppats innan de nått bedragaren och att de nu återförts till Emanuels konto.

Jakten på en ny barnvagn rullar alltjämt på.