Busschauffören var trött – orsaken till svåra olyckan i Sveg

Haverikommissionen klara med utredningen av busskraschen

NYHETER

Statens haverikommission är färdiga med sin utredning av busskraschen i Sveg, där tre barn miste livet och många skadades.

Den mest sannolika orsaken är att föraren var påverkad av trötthet, enligt kommissionen.

– Vi har inte konstaterat att han faktiskt har somnat, men vi har kommit fram till att han har haft en kraftigt nedsatt vaksamhet, säger Helene Arango Magnusson, utredningsordförande, till Aftonbladet.

Nu är Statens haverikommission färdig med sin utredning av bussolyckan i Härjedalen, där tre barn dog och ett 20-tal personer vårdades på sjukhus.

52 barn och 7 vuxna var ombord på dubbeldäckaren från Bergkvarabuss.

Den mest troliga förklaringen till att bussen körde av vägen är att föraren var påverkad av trötthet, enligt utredningen.

– Att konsekvenserna blev så allvarliga handlar mycket om vägens skick, hastighetsgränsen och att väldigt få, bara 28 procent, hade bilbälte, säger Helene Arango Magnusson, utredningens ordförande.

1 av 13 | Foto: Andreas Hillergren
Minnesplats på skolgården.

Tre barn dog i kraschen

Den tragiska bussolyckan inträffade morgonen den 2 april 2017.

En grupp åttondeklassare från Ängskolan i Marks kommun var på väg till en skidresa i Klövsjö i Jämtland. Längs en raksträcka på E45, strax söder om Sveg, körde bussen ner i diket och hamnade på sidan.

I rapporten skriver Statens haverikommission att bussföraren var påverkad av ”trötthet på en nivå som innebar stor risk för insomning”.

”Även om det av utredningsmaterialet inte går att dra slutsatsen att föraren faktiskt har somnat gör haverikommissionen bedömningen att föraren i vart fall, och åtminstone tillfällighetsvis, har haft en kraftigt nedsatt vaksamhet”, skriver Statens haverikommission i rapporten.

Att föraren varken hade ätit eller druckit under resan har ytterligare försämrat vaksamheten, konstaterar utredarna.

Kritiserar vägsäkerheten

När bussen väl börjat glida av raksträckan gick tragedin inte att undvika. Den höga dubbeldäckaren välte ned i diket.

– Det är en smal väg med väldigt branta sluttningar, säger Helene Arango Magnusson.

Vad säger du om vägens säkerhet?

– Den är låg, jag tror att alla är rörande överens om det. Då menar vi att man antingen göra vägen bättre, investera i att göra den bättre, eller så får man sänka den högsta tillåtna hastigheten. Men där har Trafikverket redan fattat beslut om att vidta vissa åtgärder, säger Helene Arango Magnusson.

Vill skärpa lagarna för bussbranschen

Bussturen arrangerades av Bergkvarabuss AB.

Statens haverikommission menar att bolaget uppvisat brister – samtidigt som detta inte är unikt för branschen.

Bergkvarabuss AB saknade vid tiden för händelsen ett tillräckligt fördjupat och tydligt omhändertagande av riskerna med trötthet och nattarbete, skriver kommissionen. Även om man gjort en riskanalys utifrån gällande arbetstidslagstiftning.

– Det vi tycker är viktigt att förmedla är att de här är ju att det här regelverket innebär en ”falsk trygghet” på ett sätt, om man tror att de hanterar alla trafiksäkerhetsrisker, för det gör de inte. Framförallt kör- och vilotidsreglerna. De tar inte hänsyn till de särskilda riskerna med nattarbete.

– Men vi tror inte att Bergkvarabuss är ensamma med att planera på det här sättet. Det är en pressad bransch, och de är konkurrensutsatta. Vi tycker att man ska gå upp en nivå och ställa samma krav på alla aktörer, säger Helene Arango Magnusson.

Statens haverikommission föreslår för regeringen att man ska utreda förutsättningarna för att införa krav på aktörer i vägtransportsektorn att de ska identifiera och förebygga risker, liknande hur det fungerar inom flyg- sjöfart- och spårtrafiken.

Busschauffören ska höras igen

Polis och åklagares utredning har visat att bussolyckan inte orsakades av dålig väg eller fortkörning.

Busschauffören är sedan tidigare skäligen misstänkt för vållande till annans död. Kammaråklagare Mikael Bäckström har tidigare sagt att han vill höra busschauffören en sista gång innan han fattar beslut om åtal.

– Det har inkommit väldigt mycket uppgifter som vi vill höra chauffören om. Vår tanke är att vi ska kunna berätta mer om detta när utredningen är klar, har Mikael Bäckström tidigare sagt till Aftonbladet.

Runt 300 personer dör varje år i trafiken 00:41
ARTIKELN HANDLAR OM