Polisen krisar – tar hjälp av influencers

Foto: Hanna Franzén/TT
NYHETER

Ska polisens pengar gå till glassiga kändisminglare och Instagramstjärnor?

Nyligen betalade myndigheten en rad så kallade ”influencers” hundratusentals kronor för att marknadsföra polisutbildningen.

27-åriga pr-killen Daniel Redgerts Instagramkonto fylls av bilder på business class-resor till London, Saint Tropez och Hong Kong, på en lyxyacht, privatjet, en helikoptertur, mängder av flådiga middagar, kändisar och förstaklasshotell. Själva affärsidén verkar vara att framställa sig själv som en flärdfull man som tumlar runt bland vita dunbolster i världen.

Så sticker ett inlägg ut. Plötsligt uppmanar Daniel Redgert sina 30 000 följare att söka till polishögskolan: ”Polisen är ett av samhällets viktigaste organ”, skriver han, själv mestadels skolad på Stureplanskrogar, under en selfie framför polishuset i Stockholm.

Kanske vore det på sin plats att motivera varför någon skulle vilja slita med undermålig polislön, när man istället kan leva glassigt influencerliv, som Daniel Redgert. 

 

Daniel Redgert skriver: ”Man kan jobba med allt från att vara polisrytt till bombtekniker. Otroligt ju!”

Otroligt, tycker även många om att Polismyndigheten betalat honom runt 15 000 kronor för det inlägget. Tolv så kallade influencers anlitades i kampanjen som sjösattes av polisen i höstas och har kostat skattebetalarna sammanlagt 350 000 kronor. Bland annat några dokusåpestjärnor, en mammabloggare och debattören Elaine Eksvärd har lagt ut bilder och klipp med glada poliskonstaplar och uppmaningar till att bli polisstudent.

Enligt polismyndighetens kommunikationsavdelning har de valts ut med omsorg, av en ”global influencer marketing network”, en pr-byrå nischad på sociala medier.

– Det skulle vara trovärdiga personer. De fick till exempel intyga att de inte var dömda för brott och inte ha en liberal inställning till droger, säger Lena Glennert, kommunikationsstrateg inom polisen.

Hon jobbar på en kommunikationsavdelning med nästan 200 anställda som ska göra reklam för polisen. Antalet poliser minskar däremot stadigt. Därför betalar myndigheten även dyrt för externa pr-byråer och influencers, som ska göra ännu mer reklam för polisen. Samtidigt som enskilda poliser själva blivit ”influencers” som lägger ut snygga bilder på sig själva i uniform, till sponsorers och tiotusentals följares glädje.

 

Försäkringskassan har anlitat influencers för att sprida information om sjukförsäkringen. Systembolaget, Pensionsmyndigheten och Arbetsförmedlingen är andra myndigheter som investerar i klickonomin. Nyligen uppmärksammades att Länsstyrelsen i Stockholm upphandlat ett ramavtal för influencers. Det är väl bara en tidsfråga innan trötta tjänstemän får för sig att också kommunförvaltningar behöver piggas upp av leende sociala medier-profiler.

Man kan tycka vad man vill om det, men nog bör vi acceptera att tiden med Anslagstavlan som informationskälla är förbi.

 

Polisen säger själva att en miljon människor nåddes av Instagramkampanjen.

Vi får hoppas att några av dem vill bli poliser, snarare än influencer. Och bara vänja oss vid att statlig kommunikation nu förmedlas via människor som gör stilleben av sin frukostgröt på sociala medier.

avNatalia Kazmierska

ARTIKELN HANDLAR OM