Motorn började inte brinna

NYHETER

Film visar: Flygplanet lyckades inte lyfta trots att startbanan höll på att ta slut

MADRID Motorn på olycksplanet började inte brinna strax innan olyckan.

Flygplanet lyckades knappt lyfta trots att startbanan höll på att ta slut.

Det visar de bilder som tagits av kameror på flygplatsen i Madrid, skriver El País.

Foto: En film från flygplatsen visar inga tecken på brand i motorn.

Enligt de första vittnesuppgifterna efter olyckan började den vänstra motorn brinna strax efter start, några sekunder innan olyckan var ett faktum.

Men de videobilder som tagits av kameror på flygplatsen Barajas, som är mellan två och tre sekunder långa, visar inga tecken på att motorn började brinna, skriver El País och Abc.

Bilderna visar istället hur flygplanet rusar längs startbanan vid terminal 4 och sedan lyfter bara några meter – kanske beroende på att motorkraften inte var tillräcklig – och sedan ”faller” åt höger.

Videon visar ingen explosion eller söndertrasning av motorn i luften, skriver El País.

Uppgifterna stämmer överens med vittnesmålet från en pilot som samtidigt höll på att landa på en parallell landningsbana som konstaterade att:

– Det där planet lyfter inte, startbanan håller på att ta slut.

Flygplanskroppen bryts sönder först efter att planet slagit i marken, visar bildsekvensen från flygplatsen.

Sedan antänds bränslet och flygplanet börjar brinna kraftigt.

”Mer än ett fel”

Chefen för den spanska luftfartsstyrelsen Manuel Bautista sa i går att en icke fungerande motor inte ensam kan ha orsakat olyckan:

– Det var mer än ett fel som orsakade olyckan. En motor som inte fungerar kan inte orsaka en olycka. Tillsammans med andra fel kan det dock vara orsaken till kraschen. Man måste utreda vilka fel som tillsammans orsakade olyckan.

Utredarna har tagit hand om flygplanets två ”svarta lådor” som nu kommer att analyseras.

Den ena, som innehåller tekniska data från olycksplanet, är skadad, men information från den kan ändå utvinnas, skriver El País.

Den andra svarta lådan innehåller inspelningar av konversationen mellan piloterna i cockpit, samt dialogen mellan piloterna och kontrolltornet vid flygplatsen.

Överhettning

Det fel som piloten fick indikation på innan start, en överhettning i ett luftintag, kunde inte lagas av mekanikerna, men planet kunde enligt flygplanets manual starta ändå, säger José María Delgado, ordförande för flygmekanikernas fackförbund Asetma.

– Teknikern som gjorde översynen av flygplanet kunde inte laga systemet, säger Delgado enligt El País.

Men manualen tillåter att flygplanet flygs i tio dagar med det aktuella felet.

Felet gör så att ett värmesystem i flygplanet, som är till för att förhindra isbildning i motorn på hög höjd och under vintern, inte fungerade.

Men eftersom det var varmt ansågs värmesystemet inte vara nödvändigt och planet fick starta ändå.

– Problemet löstes genom att koppla från systemet, inte genom att reparera det. Men det påverkade inte på något sätt flygningen av planet och det var inte orsaken till olyckan som sedan inträffade, säger José Maria Delgado.