Yvonnes starka kritik mot påsktallriken till äldre

Foto: Privat
NYHETER

Kvinnan blev häpen när hon såg påsktallriken som den anhöriga fick från Sodexo, skriver Östgöta Correspondenten.

– Jag tänkte att det måste varit något mer då det var påskhelg, skulle det här föreställa lunchen?

I måndags, på annandag påsk, besökte en kvinna en äldre anhörig som har hemtjänst. Kvinnan, som vill vara anonym, häpnade när hon såg maten som den anhöriga kvinnan beställt från Sodexo – vilka levererar lunchen. Det som skulle föreställa en påsktallrik var en besvikelse.

– Den var så lätt, det var nästan ingen mat alls. Cirka tre sillbitar, en skinkbit och lite sallad, säger kvinnan.

Hon frågade sin anhöriga, som bor i Åtvidaberg i Östergötland, om det möjligen var så att hon fått något mer.

– Jag tänkte att det måste varit något mer då det var påskhelg, skulle det här föreställa lunchen? Hon måste fått en låda till.

Men så var inte fallet, det var allt, menar hon.

– Hon var ju besviken. Hon har inte ätit av den, säger kvinnan och fortsätter:

– Man blir ju arg. Är det påsk så tycker jag att man kan få en större portion.

”Det är förskräckligt”

Hon skrev om påsktallriken på sin Facebooksida och la ut en bild på den. Yvonne Gustavsson som jobbar som undersköterska på demensboendet Rosengården, blev upprörd när hon såg inlägget. Hon delade vidare till sina vänner och flera har reagerat.

– Jag blev arg, ledsen och besviken. Det är inte okej, det är förskräckligt, säger hon och fortsätter:

– Jag jobbar själv inom vården och såg maten som våra äldre på boenden fick. Det var ett fint påskbord. Och så får de ute i samhället de här lådorna som de betalar för.

Hon poängterar att hon inte har något mot hemtjänsten.

– De gör ett jättejobb. Men det här är inte okej att ge till en äldre som behöver näring.

Kommunalrådet Elisabet Edlund (S), har fått se reaktioner på påsktallriken, skriver Corren.

– Jag blir både ledsen och arg. I avtalen med Sodexo står det att man ska göra något extra vid högtider, säger hon till tidningen.

”Vill kompensera om det var fel”

Susanne Fridlund på Sodexo, som är distriktschef inom Health care, säger att hon beklagar om det blivit fel.

– Men vi har inte fått reda på vem kunden är och jag kan inte se på bilden vad som låg i lådan, det går inte att bedöma utifrån den om det inte var korrekt.

Enligt henne var påsktallriken en av flera rätter att välja på. Påsktallriken ska bestå av två bitar sill av två sorter och tre skivor skinka, samt legymsallad. Potatis till rätten skulle ha levererats i en enskild låda.

– Det här är en måltid enligt de krav vi har i avtalet med kommunen. Om matlådan är korrekt så är den anpassad till näringsrekommendationerna, säger hon.

Susanne vill komma i kontakt med kunden och den anhörige för att se om det varit några felaktigheter.

– Om det är så vill vi kompensera. Jag skulle helst vilja att man kontaktar oss direkt. Är det så att det här är en rätt som inte uppskattas av flera får vi kanske ta bort den. Ingen annat klagomål har framkommit på den.

Kommunens avtal med Sodexo om kostverksamheten går ut den sista juni. Den första juli tar kommunen över måltiderna, skriver Corren.

ARTIKELN HANDLAR OM

Sodexo

Hemtjänst