SOS Alarm får kritik efter aprilskämt

avMatilda Aprea Malmqvist

NYHETER

SOS Alarm aprilskämtade om att de hade bytt nummer på sociala medier. Ett skämt som många tyckte var kul men som också väckte ilska hos många följare.

SOS Alarm ville skämta till det på första april och la därför ut ett inlägg på Instagram där de meddelade att de bytt nummer från 112 till 211.

Anledningen till bytet skulle vara att numret var lättare att slå för vänsterhänta.

Många följare på Instagram tyckte att skämtet var väldigt roligt och reagerade med både skratt och tumme upp. Men andra har agerat annorlunda och ifrågasatt om det är lämpligt att skämta om att de bytt nummer.

"Inte sjysst mot dom som tror på det. Tänk om nån memorera det och försöker vid ett akut läge (...) fel forum att aprilskämta på", skriver en följare.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ville uppmärksamma busringningar

SOS Alarm förklarar aprilskämtet med att de ville uppmärksamma bus- och felringningar.

– Jag har förståelse för att man kan reagera när vi skämtar om en sådan viktig samhällsfunktion. Men vi vill uppmärksamma att busringningar inte är okej och att det finns andra nummer att ringa när man behöver hjälp. 112 är ett nödnummer när man är i akut kris, säger Sarah Hummerdal på SOS Alarms på pressjour till P4 Malmöhus.

Men om det är någon som har gått på aprilskämtet och ringt det nya numret, 112 baklänges, är oklart.

Varje år får SOS Alarm ungefär 100 000 busringningar.

ARTIKELN HANDLAR OM

SOS Alarm

Instagram