Parkeringsböter gav många miljoner i kassan

Av: Felix Blom

Publicerad:
Uppdaterad:

Drygt 12 miljoner kronor fick Uppsalas bilister betala i parkeringsavgifter det gångna året.

Några områden har varit värre än andra och det är långt ifrån alla böter som blir betalda.

Ombyggnationer har är enligt Uppsala Parkering en stor och bidragande faktor till antalet böter.
Foto: Janerik Henriksson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Ombyggnationer har är enligt Uppsala Parkering en stor och bidragande faktor till antalet böter.

20744 personer i Uppsala fick förra året en gul remsa under vindrutetorkaren. Av en eller annan anledning hade de inte lyckats ställa sin bil som den borde stå och sammanlagt delades 12 151 300 kronor ut i p-böter. Som parkeringsår var 2019 på många sätt likt sina föregångare. Fyllt av sina egna utmaningar.

– Rent krasst har 2019 i Uppsala varit ett stort byggår, vilket påverkar parkeringssituationen. Mycket är ur fas och många flyttar in samtidigt som gator byggs om. Det leder till problem, säger Petra Englund, arbetsledare för parkeringsövervakningen på Uppsala Parkerings AB.

Värsta gatorna

Uppsala är, och har de senaste åren varit, en stad i ständig rörelse. Stadsdelar växer sig större och vad som gäller parkeringsmässigt kan snabbt förändras. Det blir tydligt när Petra Englund beskriver Uppsalas ”värsta” gator.

– Johannesbäcksgatan i Sala backe ligger högst med antalet utfärdade parkeringsanmärkningar. Det har varit byggnationer, parkeringar har tagits bort och det har blivit parkeringsförbud i området. Den förändringen har inte riktigt landat hos folk, säger hon

– I Gränby har vi en parkeringsproblematik som har funnits länge och fortfarande finns. Det har blivit bättre. Men det byggs och skyltar flyttas, vilket försvårar arbetet.

Nya ”vapnet”

Antalet parkeringsböter brukar ligga mellan tjugo och tjugofem tusen per år. Av dem betalades nästan 90 procent. En bidragande faktor kan, enligt Petra Englund, vara ett nyförvärv inom Uppsala Parkerings AB

– Vi har köpt in en scannerbil och kan scanna av många bilar i ett stort område och kolla om dessa har erlagt avgift eller inte. Jag tror att då ökar betalningsfrekvensen när folk ser att vi är mer plats och håller koll.

Ständig förändring

Bilen skaffades redan 2018. Men efter lite teknikstrul så är det först under förra året som bilen har kunnat användas på ett effektivt sätt. Böter utfärdas inte automatiskt av bilen och en parkeringsvakt har fortfarande behövt komma till en avscannad plats för att utfärda böter.

Vad som väntar för Uppsala Parkering och stadens bilister under det kommande året är svårt att svara på. Läget förväntas vara som tidigare – i ständig förändring.

– Vi får se till att samverka mer med byggherrarna och kommunen i dessa frågor. Samarbetet har börjat lyftas mer och för att undvika de här svarta hålen, som du kallar dem, där man som trafikant inte riktigt vet vad som gäller, Petra Englund, arbetsledare för parkeringsövervakningen på Uppsala Parkerings AB.

Kostnaderna för att utfärda 20744 böter, samt bortforsling av eventuella bilar, uppgick 2019 till 9,7 miljoner kronor. En vinstaffär för Uppsala Parkerings AB alltså.

Publicerad:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN