Bussföraren: ”Vägen är livsfarlig”

Av: Adelina Storkaas

Publicerad:
Uppdaterad:

Kaj Allestad, 64, tänker ibland ”nu smäller det” när han möter en lastbil på länsväg 596 utanför Uppsala.

Han vill att vägen breddas.

Men enligt Trafikverket är den inte prioriterad.

Foto: Adelina Storkaas

För en vecka sedan omkom en bilist i en frontalkrock på vägen som Kaj Allestad bävar för att ge sig ut på, likt flera boende som Aftonbladet tidigare pratat med.

Han kör ofta buss på smalare vägar, men anser att väg 596 söder om centrala Uppsala är på tok för smal för att vara en 70-väg med tung trafik.

– Dagtid går det relativt hyfsat, men möter man långtradare eller grusbilar som inte vet hur man beter sig när man möts så känns det väldigt olustigt. De går inte ut i vägkanten ordentligt, och ibland har jag sett att det här kommer inte gå när jag mött en långtradare. Jag har då fått bromsa in hårt och hållit långt åt sidan för att inte krocka, säger han.

– Vägen är också ganska dålig på det sättet att man guppar fram och tillbaka, på grund av små kullar, som gör att man inte alltid kan hålla 100 procent kurs.

Riktig busshållplats saknas

Kaj har jobbat som bussförare i 20 år och har påpekat för sin arbetsgivare upprepade gånger att vägen bör ha en ordentlig busshållplats i stället för bussfickor ute på vägen och att den borde breddas.

– Jag går i pension om sju månader och tänkte faktiskt häromdagen att jag hoppas att jag klarar mig nu de här sista månaderna utan några incidenter på vägen.

– Det är mest farligt på vintern när det är blött och mörkt och bilarna kommer så att strålkastarna bländar en. Det plogas och saltas i bästa möjliga mån, men man ser ändå inte vägkanten, för kommer det smuts och snö så syns inte de vita strecken.

”Måste prioritera andra vägar”

Han berättar att hans arbetsgivare sagt att sträckan inte är prioriterad, vilket stämmer enligt Mats Olhans, olycksutredare på Trafikverket som ansvarar för vägen.

– Den här vägen hör inte till dem som är prioriterade i och med att det inte är så pass mycket trafik där. Det är mer trafik på morgon och sen eftermiddag än mitt på dagen, men den är inte högtrafikerad, säger han.

– Vår uppgift är att se till att vägarna är så säkra som det går, i den mån vi har resurser att underhålla dem allihopa. Vi måste prioritera de hårt trafikerade vägarna där det varit många tillbud.

Vad som orsakade förra veckans frontalkrock som krävde en mans liv är för tidigt att säga, men olycksutredaren har inte funnit några brister med vägen utifrån hur den är byggd.

Varken han eller hans kollegor undersöker om vägen är lämpad för den tunga trafiken och myndigheten har i nuläget inga planer på att göra några ändringar vid den, vad han känner till.

Publicerad:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN