Svensk vodka sponsrar stjärnans 21-årsfest

Av: Zendry Svärdkrona

Publicerad:
Uppdaterad:

...trots Lindsay Lohans spritproblem – Tillverkaren: ”Jag har ingen uppfattning”

Svensk Svedka lanseras som svensk vodka och pryds av en svenska flagga. Nu ska den sponsra en alkoholmissbrukares 21-årsfest.
Foto: svedka
Svensk Svedka lanseras som svensk vodka och pryds av en svenska flagga. Nu ska den sponsra en alkoholmissbrukares 21-årsfest.

Den svensktillverkade spriten Svedka Vodka kommer att flöda när skådisen Lindsay Lohan fyller 21, avslöjar US Weekly.

Detta trots att Lohan har dokumenterade alkoholproblem och är medlem i Anonyma Alkoholister.

aftonbladet.se i onsdags.

Svedka Vodka är ett amerikanskägt varumärke som tillhör vin- och spritgiganten Constellation Brands. Men spriten marknadsförs som svensk vodka och tillverkas i Sverige. Närmare bestämt på Lantmännens anläggning Rette i Lidköping.

– Vi tillverkar finsprit av svenskt vete, det säljer vi till olika industrikunder.

”Ingen uppfattning”

– Vi tillverkar olika produkter som vi säljer till olika industrikunder och av konkurrensskäl har jag ingen lust att berätta vilka kunder vi har och hur stora mängder vi producerar, säger Erik Tellgren, vd för Lantmännen Rette AB till aftonbladet.se.

Om Lindsay Lohans 21-årsfest och spriten från Svedka Vodka säger han:

– Jag har ingen som helst uppfattning i frågan.

Det har däremot IOGT-NTO. Sara Sandberg i IOGT-NTO-rörelsens internationella institut känner väl till Svedka Vodka och konstaterar att när det kommer till tveksam alkoholreklam så är varumärket ett av de värsta i världen.

Vulgära grepp

– De har haft kampanjer där man serverat spriten på ryggen av lättklädda kvinnor på alla fyra under parollen ”It's a pleasure to serve you, sir”. I en nyare kampanj spelar man på att miljöförstöringen gått så långt att kvinnor bara behöver klä sig i bikini i det uppvärmda klimatet.

Svedka Vodka lanseras nu på Systembolaget.

– Det är företagets strategi att

utmärka sig med de mest upprörande och vulgära reklamgreppen. Det är trist att den ska få finnas överhuvudtaget och dessutom i Sverige, säger Sara Sandberg.

IOGT-NTO har också varit i kontakt med den svenska tillverkaren.

– De säger att de vet att reklamen är ute efter att väcka anstöt. Men att det är ägarnas ansvar.

Läs tidigare:

Publicerad: