Bloggaren "Kissie" döms för illa dold reklam

Foto: Jessica Gow/TT
Den svenska bloggprofilen Alexandra "Kissie" Nilsson har dömts i Patent- och marknadsdomstolen. Arkivbild.
NYHETER

Bloggprofilen Alexandra "Kissie" Nilsson döms i Patent- och marknadsdomstolen. Hon har inte gjort tydligt för sina läsare att inlägg handlar om marknadsföring.

Sker detta igen ska hon betala 100 000 kronor i vite.

Domen är unik – det är första gången som en så kallad influencer ställs inför rätta för inlägg som har gjorts i sociala medier.

Patent- och marknadsdomstolen skriver i domen att man meddelar ett förbud och åläggande avseende otillbörlig marknadsföring mot Alexandra Nilsson.

I två av tre inlägg som nu prövats har reklammarkeringarna placerats allra sist i inläggen och strider därför mot marknadsföringslagen.

Tydlig reklammarkering

Det tredje inlägget har däremot en tydlig reklammarkering i början av inlägget.

Gunnar Wikström, processråd vid KO, säger om domen:

– Det är både ris och ros. Vi har fått framgång i en del av våra yrkanden och i en del inte. Vi hade givetvis hoppats på framgång i alla delar samt att det bolaget som förmedlat reklamen skulle anses ha ett medverkanansvar, säger han till TT.

TT: Ser du en risk i att man nu kan komma runt detta så länge man lägger in en reklammarkering?

– Det var ett av våra främsta argument att vi ser en risk precis som du beskriver. Detta missar man lätt med en sådan här reklammarkering. Det öppnar för en påtaglig risk skulle jag säga att vi kommer att se dåligt markerade inlägg med olika uttryck som inte är tillräckligt tydliga.

Får ändå betydelse

Tobias Eltell, jurist vid Sveriges Annonsörer, tror dock att domen kommer att få betydelse hur reklammarkeringar placeras, att det ska vara i början av inlägget och tydligt.

– Konsumenten ska inte behöva läsa all text för att sedan komma till slutsatsen att det var reklam, säger han.

Det inlägg som friades var märkt med uttrycket "sponsored post". Alexandra Nilsson har i korthet kommenterat domen på sin blogg och skriver att bloggare nu vet hur inlägg ska markeras, vilket ses som positivt.

Hon kommenterade också i september 2016 stämningen från KO.

"Det är ett faktum att vi behöver tydligare riktlinjer när det kommer till annonsering. Många (inklusive mig själv) känner sig osäkra på hur vi ska markera ut reklam för den här branschen är relativt ny fortfarande. För mig är det en självklarhet att markera ut vad som är reklam", skrev hon då.

TT har sökt Alexandra Nilsson.

Kan överklagas

Att "sponsored post" fick klartecken av domstolen tror Tobias Eltell får betydelse för hur inlägg markeras.

– Det viktiga är att det är genomsnittskonsumenten för en specifik målgrupp som ska förstå att det är reklam.

Domen kan nu överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen senast den 21 februari. Varken KO eller advokaten Sandra Hanson vid advokatfirman MarLaw som företrädare bloggaren har något besked om hur de tänker göra.

– Det har vi inte tagit något beslut om ännu. Personen tycker att det är olyckligt att ha dragits in i det här och gjort sitt yttersta för att följa lagstiftningen och ändå får bära en sådan här tung process för en enskild företagare. Det är sådana aspekter som också kommer att vägas in, säger Sandra Hanson.