Äldre bilförare - en trafikfara?

Publicerad:
Uppdaterad:

Ny rapport om äldre i trafiken släpps i dag

Gubben med keps är ingen trafikfara. Det anser en rapport från Väg- och traansportforskningsinstitutet,VTI, som presenterades idag.

Men nästan 90 procent av Aftonbladets läsare tycker att äldre bilförare för hälsotestas.

Det är dags att avliva myten om äldre bilförare som en säkerhetsrisk i trafiken. Det säger en rapport från Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, som presenterades idag. De bygger sin uppfattning på en studie från OECD.

De byter perspektiv och säger att nn begränsning av mobiliteten för äldre leder till ökad isolering. Bilen leder till att de äldre håller sig aktiva och de som är aktiva är friskare. Det leder också till högre livskvalitet.

Gruppen äldre växer lavinartat i takt med 40-talisterna. Och bilen är viktig för 40-talisterna. Åtminstone en tredjedel tror att de fortfarande kommer att köra bil när de är 80 år. 95 procent av männen och 85 procent av kvinnorna har körkort. De allra flesta betraktade sig som aktiva bilförare.

Äldre bilförare väcker starka känslor. Många anser att de är en trafikfara och att det borde finnas en övre åldersgräns, eller åtminstone hälsotester när man kommer upp i åren. Andra menar att det är integritetskränkande och att det ingår i den personliga friheten att avgöra hur länge man kan köra bil.

De äldre kompenserar ofta sina brister

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, har många äldre medlemmar.

– De flesta ser äldre bilförare som ett problem. Men tittar man på statistiken är de ett mycket mindre problem än många andra grupper, säger Hans Norbeck, kanslichef på NTF.

– Gruppen mellan 60 och 70 kör väldigt säkert. De över 70 som har speciella sjukdomar kan orsaka problem. Där tycker jag att det borde vara läkarens ansvar att anmäla till Länsstyrelsen vid sjukdomar som exempelvis hjärnblödning och demens.

Hans Norbeck tror inte på allmänna hälsokontroller eller någon övre åldersgräns.

– De äldre kompenserar ofta de brister som de kanske har själva. De kör inte när det är mörkt, halt och mycket trafik. De kör bara på sträckor de känner till väl och de kör ofta långsammare, säger Hans Norbeck.

Läkare måste avgöra

Martin Andreae är vd för Motormännen och han har liknande åsikter när det gäller äldre i trafiken.

– Man åstadkommer med stor sannolikhet bättre resultat om man ser till att dialogen mellan läkare och patient fungerar. Och att man ser till att utnyttja den möjlighet som finns för läkare att tala om för patienten att han eller hon inte är en lämplig bilförare. Läkaren har redan den möjligheten men det utnyttjas inte idag. Den enda som kan avgöra om en person är medicinskt lämplig att köra bil är en läkare, säger han.

Martin Andreae påpekar också att mycket beror på hur och i vilken omfattning som bilen används.

– En bilförare som kör 4 000 mil om året, och som kanske inte borde köra bil överhuvudtaget, utgör en mycket större risk än en äldre kvinna på landsbygden som kör till ICA för att köpa mjölk. För människor på landsbygden handlar bilen ofta om man kan bo kvar i sitt hem eller inte.

Martin Andreae tycker inte att man ska utesluta allmänna hälsokontroller men att det viktigaste är att öka medvetenheten hos läkarna.

Pernilla Fagerström

Publicerad: