Lyssna själv: Här är företagens hemliga ljudinspelningar

avLindah C Mohlin, Richard Aschberg

Säljarna ljuger om: Vilka de är Skatter och kostnader Uppsägningstider

1 av 2

Aftonbladets reportrar Richard Aschberg och Lindah C Mohlin har under flera månader granskat två av de fräcka bolagen i telefonförsäljarbranschen, 118700 och Riksdelen, som tjänat mer än en kvarts miljard.

I dag kan de avslöja bolagens hemliga inspelningar av säljsamtal.

På banden hörs hur säljarna ljuger om vilka de är, om uppsägningstider och skatter som inte finns och om kostnader för att ha med namn och nummer.

Christer Nilsson.

Här lurar telefonförsäljarna från 118700 och Riksdelen kunder på löpande band.

Aftonbladet kan i dag avslöja hemliga ljudinspelningar från en rad säljsamtal.

– Jag skulle kunna gå fram till en sån där och klippa dom rätt på näbben, säger ett av alla offer för säljsamtalen som intervjuas.

Det är ett unikt material som Aftonbladet kan presentera. Det handlar om ljudfiler som officiellt inte finns. Det som presenteras vid rättsliga tvister är bara korta sekvenser som påstås utgöra bindande beställningar.

Eventuella delar där kunder tydligt klargör att de inte vill göra någon beställning finns inte med. Men på ljudfilerna som vi kan publicera hörs hur kunder protesterar och hur säljaren ändå säger att han gör en bindande beställning.

OS-veteran bland de drabbade

Den gamla florettfäkterskan Kerstin Palm tillhör en av dem som drabbats. Alexander Ageflod, som är VD för 118700 har påstått att hela säljsamtalet med Palm inte finns inspelat. Men det är inte sant. Samtalet spelades in av telefonförsäljaren och går att lyssna på här nedan.

Aftonbladet har talat med en rad drabbade som finns med på de olika ljudfilerna.

Så här utspelade sig första samtalet mellan konsulten Christer Nilsson som klargjorde att han inte ville göra någon beställning:

Telefonförsäljaren: "Precis, då börjar jag med det är en bindande beställning gällande 118700 sms webb och telefon AB för CNR Företagskonsulter organisationsnummer XX. Dagens datum är den 28 maj 2015 och det är ett länkpaket på ett sökord som du har då. 3995 kronor exklusive moms är priset. Du som har befogenheten i företaget, vad heter du?"

Christer Nilsson:" Jag heter Christer Nilsson, men du hörde fortfarande vad jag sa. Jag har inte gjort någon beställning."

Telefonförsäljaren: "Nej, självklart. Ja, din befattning på företaget vad är den?"

Christer Nilsson: "Det är byråägare."

Några dagar senare kom en faktura.

Christer Nilsson såg rött, protesterade och fick prata ännu en gång med samma säljare.

Telefonförsäljaren: "Ångerrätt, det vet du lika bra som jag, att organisationsnummer till organisationsnummer finns det ingen ångerrätt."

Christer Nilsson: "Vad säger du?"

Telefonförsäljaren: "Att när det gäller organisationsnummer till organisationsnummer så gäller inte konsumentköpslagen."

”560 000 ringer varje dag”

Aftonbladet har tagit del av en mängd samtal och mönstret är det samma - telefonförsäljarna ljuger ofta om varifrån de ringer och slänger sig med siffror som enligt en före detta säljare är påhittade.

I ett samtal med O’Learys-restaurang i Gällivare ringer en försäljare från 118700 och påstår att han är från "nummerupplysningen".

"Det är 560 000 i snitt som ringer nummerupplysning varje dag", påstår försäljaren i samtalet.

Om en nummerupplysningsoperatör lyckas ta emot 30 förfrågningar i timmen skulle personen hinna med 240 samtal om dagen.

För att ta emot 560 000 samtal skulle det i så fall behövas 2 333 personer som jobbade där den aktuella dagen.

”Det låter trovärdigt”

Enligt 118700:as senaste årsredovisning har företaget 17 anställda och den totala lönekostnaden för personalen ligger på 3,3 miljoner för hela 2014.

Den ansvarige på O’Learysrestaurangen, Gabriella Hagadahl, ville inte ha tjänsten och kände sig lurad. Hon tyckte hon hade vilseletts om att de skulle ha haft ett avtal sedan tidigare – vilket de inte hade haft.

Telefonförsäljaren drog då till med följande:

”Men den kostnaden ni fick det är vad alla O’Learys måste betala, inte bara O’Learys men alla företag i hela Sverige måste betala bara för att finnas med i nummerupplysningen.”

– Man blir lurad och går på det för det låter trovärdigt, säger Gabriella Hagadahl.

Christer Nilsson och andra berättar i dag hur det känns att bli lurad. Läs deras berättelser och hör på samtalen med telefonförsäljarna här nedan.

  Följ oss på Facebook Tipsa oss på granskning@aftonbladet.se

ARTIKELN HANDLAR OM