Var fjärde buss trafikfara

NYHETER

Dåliga bromsar kan orsaka livsfara

Var fjärde buss i Sverige har så usla bromsar att de måste åtgärdas omedelbart.

Det visar Bilprovningens besiktning.

– Detta har varit känt i flera år, men branschen verkar hittills ha nonchalerat problemen, säger Vägverkets trafikanalytiker Thomas Lekander.

Foto: Bussarna kan vara en dödsfälla.

Flera år i rad har svenska bussar fått urusla betyg av Bilprovningen när det gäller bromsar. Förra året var inget undantag. 39 procent av de drygt 13 000 bussarna som besiktades – samtliga över 3,5 ton – blev underkända. Samtliga med krav på efterkontroll.

Det tveklöst största problemet var dåliga bromsar, vilket var fjärde buss hade.

De flesta av bussarna vägde över 16 ton och används som turistbussar och inom lokaltrafiken.

– Det här är mycket allvarligt. Bussar med den här vikten utgör en stor levande kraft och kan ställa till med enorm skada, framför allt när de kommer upp i högre hastigheter säger Thomas Lekander.

Inte något nytt problem

Enligt Lekander har problemen funnits i flera år.

– Varje år när Bilprovningen gör sina tester kommer det här upp, så jag är inte ett dugg förvånad.

Varför inte bussbolagen gör något åt problemet är för Lekander svårt att förstå.

– Bussbolagen har ett enormt ansvar för att underhålla sina bussar. När det uppstår en nödsituation måste en chaufför kunna stanna, det är ju självklart.

25 döda förra året

Enligt siffror från Vägverket är det i genomsnitt två–tre bussresenärer varje år som dör i olyckor. Men förra året var siffran betydligt högre. Bussolyckan i Fagersta i januari, då 6 personer omkom, drog upp siffran till 10.

Om man räknar de personer som omkom i kollision med en buss får vi lägga till ytterligare 19 stycken.

– Det är ganska ovanligt att som busspassagerare dö i trafikolycka, men för andra trafikanter på vägarna kan bussarna ställa till med stora problem, säger Lekander.

"Några kan slinka igenom"

Leif Enebrink, vd för Swebus, som står för 35 procent av all offentlig busstrafik i Sverige, har svårt att förstå kritiken.

– Visst är det vi som är ansvariga för om det finns problem med bromsarna, men vi har faktiskt intensifierat våra kontroller. Det är klart att några kan slinka igenom, men det måste vara mycket ovanligt, säger han.

Enligt Swebus underhållschef kontrolleras bromsarna regelbundet var 1500: e mil.

– Många av bussarna som fastnar i besiktningen har stått oanvända en tid i väntan på försäljning. Jag upplever att vi har läget under kontroll och att vi kan garantera hög säkerhet, säger han.

Samma problem med lastbilar

I besiktningen framkom också att många av bussarna hade ett annat stort säkerhetsproblem. Var femte buss hade enligt DN bristande brandsäkerhet, och vissa saknade helt brandsläckare och hade avskavda elledningar. Samtidigt visar ny forskning från Linköpings Universitet och Räddningsverket att antalet bussbränder ökar.

Det är inte bara bussarna som har problem med säkerheten.

– Bland lastbilar och långtradare brukar runt en tredjedel få krav på att åtgärda sina bromsar varje år, säger Lekander.

– Vissa av dem väger ju ännu mer än bussarna vilket är ett mycket allvarligt problem.

Så här många dör i bussolyckor varje år

De senaste åren har en rad allvarliga bussolyckor skördat flera människorliv.

Här är statistiken över antalet dödsolyckor med buss de senaste fem åren.

Anna-Maria Carnhede