”Lite tråkigt, men du kan tjäna rejält”

NYHETER

Sparcoachen Lars-Eric Sjölander chattade om mjuk körning

Planera körningen, kör mjukt.

Undersökningar visar att om man kör sparsamt sparar man både tid och pengar, jämfört med en mer stressad körstil.

Det budskapet hade sparcoachen Lars-Eric Sjölander, GreenIT, i chattet med Aftonbladets läsare.

Anonym säger: Jag undrar om bilen drar mer eller mindre bensin när man kör på farthållaren?

   Lars-Eric Sjölander säger: Det beror på hur terrängen ser ut, vanligen drar det mer.

Kenta säger: Stämmer det att det är mest ekonomiskt att "dra järnet" på 2:an för att sedan direkt lägga i 4/5:an?

   Lars-Eric Sjölander säger: Du växlar från 1:an till 2 an, sedan kör du på ca 3 000 varv och växlar sedan till 4:an, du kan också gå från 3:an till 5:an på samma sätt.

Expresso säger: Hej, tycker du inte att det är tråkigt att köra ekonomiskt? Jag gör det ibland, men tröttnar alltid rätt fort. Jag vill ha lite mer, lite mer fläkt. Inte på trafikfarligt sätt, naturligtvis, men ändå lite mer action.

   Lars-Eric Sjölander säger: Visst kan det kännas lite tråkigt ibland, men du tjänar en bra slant på att vara uthållig, om du kör 2 000 mil/år, tjänar du ca 2 500 kr per år.

cheva nisse säger: Finns det någon vinst med att använda motorvärmare på sommaren, för att minska kallstart?

   Lars-Eric Sjölander säger: Nej, bara om utetemperaturen understiger 8-10 C.

Rickard säger: Tjenare L-E! Tänkte fråga en liten grej här, har bensinförbrukningen att göra med varvtalet på bilen? Eller växelvalet över huvudtaget egentligen, jag fick mig en tankeställare om att det borde vara hur mycket man trycker på gaspedalen för det är ju på det sättet som man ökar bensintillförslen?

   Lars-Eric Sjölander säger: Hej Rickard. Varvtal och växel har betydelse. Man ska eftersträva ett lägre varvtal och en hög växel, prova gärna att hoppa över en växel.

kricko säger: Vad kan man göra i hård stadstrafik med mycket start/stopp för att köra ekonomiskt?

   Lars-Eric Sjölander säger: Planera körningen, ha uppsikt på om det blir rött eller stopp så att du slipper bromsa för mkt.

KONGO säger: Jag kör ofta motorcykel, och helst då väldigt fort, måste man ALLTID dra ner på gasen för att spara bensin?

   Lars-Eric Sjölander säger: Hej Kongo. Kör du fort så drar det mer, en jämn hastighet utan att dra på är bäst.

cheva nisse säger: Kan man genom att montera sport-avgassystem minska på bränsleförbrukningen?

   Lars-Eric Sjölander säger: Inte vad jag känner till.

Kenta säger: Hur mycket ökar bensinförbrukningen vid användandet av luftkonditioneringen?

   Lars-Eric Sjölander säger: Hej Kenta. Bra fråga. Det drar mer men jag har ingen exakt siffra, kanske 5 %.

Andy säger: När man kör långfärder t.ex. utomlands, och därmed kör med jämnt tryck på gaspedalen på motorvägar, finns det något speciellt sätt man kan snåla mer på bensinförbrukningen? Finns det t.ex något "optimalt" varvtal som man inte bör överstiga (har hört att över 3 500 varv drar bilen bra mer än under) och hur tar man isåfall reda på vilket som gäller för just sin egen bil? Tack!

   Lars-Eric Sjölander säger: Hej Andy. Varvtalet runt 3 000 - 3 500 är bra att inte överstiga. Lufttycket bör kollas ofta. Däckets livslängs minskar radikalt med för lite lufttryck. Luftmotåndet är viktigt, använd spoiler, ej detaljer som ger luftmostånd m m.

Lemmy säger: Beskriv konkret: hur ska man växla och gasa från 0-100 så snålt som möjligt?

   Lars-Eric Sjölander säger: Du lägger i 1:an och växlar snabbt till 2:an. Från tvåan på ca 3 000 varv tar du dig till 3:an, från 3:an lägger du sedan i 5.an och fortsätter färden i jämn fart.

Ziil säger: Genom att motorbromsa mycket minskar man ju bränsleförbrukningen. Men det slutar ju bara med att man får betala massa pengar på att renovera bromsar som fastnat istället. Då går ju besparingen förlorad, vad är då vitsen med att motorbromsa?

   Lars-Eric Sjölander säger: Bra fråga. Motorbromsa är ju ett bra sätt att planera körningen vid stopp och rödljus, istället för att använda bromspedalen som till sist ger upp och måste fixas till.

nj säger: Hur många cl/mil sparar du på att köra ekonomiskt jämfört med att köra "normalt"?

   Lars-Eric Sjölander säger: Hej. Du spar i genomsnitt 13% mindre bränsleförbrukning, men får också mindre kostnader för underhåll och service. Du minskar ju också påverkan på växthuseffekten med ca 10%. För bussar och lastbilar, heavy eco driving, så spar du ännu mer bränsle. Arbetsmaskiner kan också spara upp till 35 % av sin normala förbrukning.

Mats säger: Vi med automat, vad kan vi göra för att bilen ska dra mindre? Min erfarenhet (genom att titta på färddatorn) är att det drar mindre med farthållare, då gasar inte bilen mer än vad som behövs för att hålla farten.

   Lars-Eric Sjölander säger: Hej. Planera körningen, kör mjukt. Jag har sett undersökningar som visar att om man kör sparsamt, oavsett om det är en automat, sparar man både tid och pengar, jämfört med en mer stressad körstil.

ARTIKELN HANDLAR OM

Trafik