”En faktura var på över 156 000 kronor”

avSusanna Vidlund

NYHETER

Läsarmejlen om felaktiga mobilfakturor strömmar in till Aftonbladet

Foto: Pontus Orre
Sven-Erik Persson och hans son Robert.

Fakturan från Tele 2 vägde ett halvt kilo.

Nu visar det sig att många andra har upplevt samma sak som Robert Persson, 21, från Kilafors.

– Min första faktura var på över 5 000 kr och den andra på över 156 000 kr, berättar Marcus för Aftonbladet.

Berättelserna om felaktiga mobilfakturor har strömmat in via mejl till Aftonbladet efter att vi för drygt en vecka sedan rapporterade om Tele2:s faktura till 21-årige Robert Persson från Kilafors.

Fakturan var på 2 180 kronor, trots att det skulle ingå 3 000 sms och 50 timmar taltid.

Bollades fram och tillbaka

Robert är långt ifrån ensam.

I Marcus fall handlade det om ett fel som en nyanställd gjort när abonnemanget tecknades, som ledde till att han fick en faktura på 156 000 kronor.

– Jag blev oerhört förvånad.

Det blev början på en segdragen kamp där Marcus blev bollad från Tele 2:s kundtjänst till butiken – och tillbaka igen.

– Ingen ville ta tag i det hela. Det är nästan ofattbart hur mycket tid jag fick lägga på detta ärende.

I slutändan slapp Marcus betala de felaktiga fakturorna.

– Men inte vid ett enda tillfälle har de erbjudit någon form av kompensation.

Två samtal samtidigt

Mats berättar att han upptäckte "massor av fel" på sin faktura. Och när han jämförde med mobilens logg, stämde det inte.

– När jag tittade på specifikationen hade Tele2 delat upp långa samtal i flera små för att kunna ta mer öppningsavgifter. Jag skulle även ha ringt en kompis två gånger på samma tid, berättar han.

Mats kompenserades sedan och fick avsluta sitt abonnemang hos Tele2.

Jens berättar att han "blev lurad av Tele2 på 1 800 kronor" för två år sedan.

– De påstod att jag laddat ned 1 200 MB under 14 timmars konstant surfande, alltså från 17.00 ena dagen till 07.00 dagen efter. Till saken hör att jag alltid stänger av mobilen mellan 22.00 och 06.00.

Jens har nu bytt teleoperatör.

– De utreder alltså sig själva, som kund har du inget att säga emot.

Mjukvaru- eller serverfel

En person som har insyn i branschen men vill vara anonym, menar att tekniska fel kan ligga bakom i fall som Tele2:s faktura till Robert.

– Det är möjligt att skicka den här mängden SMS, men det beror ganska ofta på fel antingen hos SMS-servern eller att mjukvaran i telefonen hängt upp sig.

Läsare mejlar om liknande problem även med Telia, 3 och Telenor.

– Det kan bli fel i alla system. Man ser upprepade mönster med vad som är i det närmaste omöjliga saker att göra manuellt, säger Mattias Grafström, VD för Telekområdgivarna.

Falska förväntningar

Han berättar att Svenskt kvalitetsindex visar att telekombranschen tydligt är sämre i två avseenden än andra branscher.

– Det ena är att man ger kunden falska förväntningar. Det andra är reklamationshanteringen, kunderna får inte ett bra bemötande.

Han menar att det inte går att se någon skillnad mellan de olika operatörerna.

– Om man lade ner lite mer tid och ansträngning på kundens första samtal, skulle kunden slippa ringa sju gånger och klaga.