Legogubbar blir allt argare

NYHETER

”Kan ha betydande inflytande över barn”

1 av 3 | Foto: En otäcking?

Legogubbar har med tiden fått allt aggressivare ansiktsuttryck.

Det visar en studie av 6 000 av de populära leksakerna.

– När jag växte upp fanns det bara glada ansikten, säger den australiensiske robotforskaren Christof Bartneck till The New Zealand Herald.

Arga, ledsna, glada, förvånade och fokuserade, med skägg, läppstift och glasögon. I dag finns det tusentals varianter av den gula gubben. Nu menar dock robotforskaren Christof Bartneck att legogubbarna får allt argare ansiktsuttryck och de med glada uttryck syns allt mindre i leksaksbutikerna.

Någonting han själv anser kan påverka barnen negativt.

– Leksaker och hur de uppfattas kan ha betydande inflytande över barn. Vi måste fråga oss hur fler arga ansikten påverkar hur barn leker, säger Christof Bartneck till amerikanska radiobolaget NPR.

Lekar byggda på konflikter

Genom att fotografera och granska alla legogubbar som producerats mellan 1975 och 2010 upptäckte han även att gubbarna allt oftare knyts till teman byggda på konflikter.

– Om du går in i en leksaksbutik i dag ser du att många av de teman som finns handlar om konflikter, krig och vapen, säger Christof Bartneck till The New Zealand Herald.

Barnpsykologen Ingrid Gråberg är dock osäker på om barnen verkligen lägger märke till de arga ansiktsuttrycken över huvudtaget.

– Om allt blir mer och mer våldsamt runt omkring så är det klart att det påverkar. Frågan är hur mycket barnen lägger märke till just de arga ansiktsuttrycken på de här små gubbarna, säger hon.

Spel med mycket våld

Samtidigt tycker hon att det är en intressant iakttagelse.

– Jag tänker på dataspel också, där kan man verkligen se att det kryper ner i åldrarna. Man tillåter allt mindre barn spela spel med väldigt mycket våld. Men att vi får aggressivare barn av att barnen leker med arga gubbar, är lite att hårddra det. Förmodligen är de flesta mer fokuserade på de vapen som brukar höra till, än på gubbarnas ansiktsuttryck.