Fimpa höjd tobaksskatt

Foto: Kristoffer Kalavainen, 18, studerande, Stockholm: - Nej, aldrig. Jag skulle ändå inte kunna hålla nyårslöftet att sluta röka.
NYHETER

Nu höjs tobaksskatten.

Dra ditt sista bloss och ta sista prillan.

Här är metoderna som hjälper dig att hålla nyårslöftet.

Kristoffer Kalavainen, 18, studerande, Stockholm: – Nej, aldrig. Jag skulle ändå inte kunna hålla nyårslöftet att sluta röka.

– Nyår är ett väldigt bra tillfälle att ta beslutet att sluta. Bestäm en dag då du tar din sista cigarett eller snus, säger Barbro Holm Ivarsson, psykolog och expert på tobaksavvänjning.

Besegra myterna

En förutsättning för att lyckas är att besegra myterna:

• Att man blir stressad och mår dåligt.

• Att man blir tjock.

• Att livet blir tråkigare.

– Att man blir lugn av nikotinet stämmer inte alls. Det är faktiskt tvärtom. Det gäller att hitta strategier för att hantera rädslorna för vad som händer när man slutar, säger Barbro Holm Ivarsson.

Lägg upp ett nedtrappningsprogram och förbered dig noga. Bestäm ett antal aktiviteter att ha till hands när suget sätter in. Och använd nikotinläkemedel eller de receptbelagda avvänjningspillren Zyban eller Champix.

Chanserna tredubblas

– Chanserna att lyckas tredubblas med läkemedlen som finns i dag, säger Margareta Pantzar, psykolog och rökavvänjare.

Artisten Anna-Lena Brundin, 48, har snusat i 20 år. Efter nyår ska hon sluta.

– Jag är trött på att vara slav. Har jag inget snus kan jag inte koncentrera mig, jag har tröttnat på att leva så, säger hon.

Sofie Olsson, 26, i Haninge ska sluta till nyår:

– Jag ska motionera, det har fungerat för mig förut. Man blir motiverad när man märker att konditionen blir mycket bättre snabbt.

16.00: Chatta med Sluta Snusa-linjens Maria Rankka

Starta en blogg – och berätta om din kamp mot snusbegäret. Mejla bloggadressen till vår reporter.

Så gör du för att sluta röka eller snusa

Innan du slutar:

1. Var motiverad och bestämd.

2. Förbered dig väl.

3. Ha en nedtrappningstid på 2–4 veckor.

När du slutat:

1. Ät ordentligt?–?annars får du lågt blodsocker som känns som nikotin-sug. Men se upp med fett och socker om du inte vill gå upp i vikt.

2. Drick mycket vatten.

3. Använd något av de läkemedel som finns.

4. Rör på dig så mycket du kan. Minst 30 minuter om dagen.

5. Tänk igenom hur du ska hantera olika situationer där du brukar röka.

6. Hitta personer som kan stötta dig.

7. Ring sluta röka-linjen för stöd: 020-840000.

Källa: Barbro Holm Ivarsson, psykolog och expert på tobaksavvänjning.

Anpassa din konsumtion

Storkonsumenten

(Mer än 20 cigaretter eller en dosa snus per dag.)

Du har ett kraftigt nikotinberoende.

Var väl förberedd, ta hjälp av en nikotinavvänjare och använd nikotinläkemedel,

Feströkaren

(Mindre än tre cigaretter eller tre prillor per dag.)

Ditt fysiska beroende är inte så starkt. Försök sluta tvärt, utan nikotinläkemedel.

Återfallaren

Fundera över i vilka situationer det inte fungerat tidigare. Hitta strategier för att kunna stå emot nästa gång. Ta kontakt med en tobaksavvänjare.

Den tveksamma

Är du osäker på om du verkligen vill sluta? Då är det ingen idé att försöka. För att lyckas måste du vara motiverad. Dra ner på tobaken medan du tänker över skälen till varför du borde sluta.

Så mycket dyrare blir det

• Den 1 januari 2008 höjs tobaksskatten för andra året i rad. Skatten på snus höjs från 246 kronor till 336 kronor per kilo.

• Det betyder att en dosa portionssnus (24 gram) blir 2,70 kronor dyrare.

• En dosa lössnus (50 gram) blir 5,63 kronor dyrare.

• Ett paket cigaretter blir cirka 1,50 kronor dyrare.

Hanna Lindblad