Deras hot: mer kaos

NYHETER

Höjd säkerhet lamslår trafiken

Foto: STRIDSVILJA ”Det är som om det blåser en kall vind genom Sverige. Om inte vi svarar nu, vilket företag står näst i tur”, säger en Connexanställd. I går samlades anställda på huvudkontoret för att visa sitt stöd för sparkade Per Johansson.

Räkna med nya störningar i t-banan.

-Självklart fortsätter kampen, säger Marcelo Godoy, t-baneförare.

Foto: "Det här var mitt livs stoltaste dag. Jag känner att vi gjorde något stort. Och vi har fått stöd från hela världen", säger Marcelo Godoy, t-baneförare.

Han är trött efter en lång och ansträngande dag, vill bara hem och sova.

- Jag ska köra i morgon och måste få mina timmar av sömn eftersom säkerheten går först.

"En stolt dag"

Men han är också glad och lycklig.

- Det här var mitt livs stoltaste dag. Jag känner att vi gjorde något stort. Och vi har fått stöd från hela världen.

Sent i natt var det fortfarande oklart vilka aktioner som kommer att genomföras i dag.

- Vi ska inte trappa ner, utan trappa upp så de förstår att det är på allvar. Det är min och många andras åsikt, säger tunnelbaneföraren Mats Kannerberg.

Sjukanmälningar

- Vissa vill strejka, vissa vill det inte. Just nu är det lite oklart hur det blir i morgon, säger en spärrvakt som vill vara anonym.

- Ibland går man omkring med hjärtat i halsgropen. Säkerheten har försämrats så mycket sedan Connex tog över.

Enligt uppgifter till Aftonbladet kommer tunnelbaneresenärerna redan i dag att drabbas av förseningar:

 Förarna kommer att börja följa trafiksäkerhetsinstruktionen till punkt och pricka.

- Vi ska bli riktigt jobbigt petiga, säger en anonym förare.

 Förarna kommer att undvika att arbeta övertid.

 Flera förare hade i går ringt in och sjukanmält sig. Connex hävdar att det inte är fler vanligt.

Missnöjet med Connex bland de anställda är massivt.

En anställd förare som vill vara anonym säger till Aftonbladet:

- Connex vill vara ett vinstdrivande företag. Det resulterar i att de sparar in. De drar ner antalet tjänster och drar ner på säkerheten.

Personalen rädd

- Det är som om det blåser en kall vind genom Sverige. Om inte vi svarar nu, vilket företag står näst i tur?

En förarkollega vittnar om den rädsla som spridit sig för att vara öppet kritisk mot arbetsgivaren. Han vill inte ens avslöja hur många år han jobbat som t-baneförare.

- Man måste vara försiktig inom Connex. Det som gäller är: Kör ditt tåg, tig och håll käften! Tidigare var det en en öppen atmo-sfär. Nu är det bara pengarna som gäller.

Niklas Bodell, Leif-Åke Josefsson, Irene Beertema