Prorysk tv kan släckas efter giftattack

Foto: Francois Mori/AP/TT
Ryska statsfinansierade RT sänder i över 100 länder. Efter giftattacken hotar nu Storbritannien att stoppa sändningarna i landet. Arkivbild.
Foto: Mikhail Klimentyev/AP/TT
Margarita Simonyan, chefredaktör för det ryska tv-nätverket RT, tillsammans med president Vladimir Putin på RT:s tioårsjubileum. Arkivbild.
NYHETER

Den brittiska tv-sändningsmyndigheten Ofcom hotar stänga av det ryska statsstyrda tv-nätverket Russia Todays (RT) sändningar om det visar sig att Ryssland ligger bakom giftattacken i Salisbury.

Ofcom har som skyldighet att se till att alla som har sändningsrättigheter är lämpliga, skriver myndigheten i ett brev till Ano TV Novosti som står bakom RT.

RT sänder nyheter dygnet runt i över 100 länder och finansieras av den ryska regeringen. Enligt RT bevakar man nyheter som inte tas upp av andra medier och vill ge andra perspektiv.

– Inte ett enda brittisk medium kommer att kunna verka i vårt land om de stänger Russia Today, svarar ryska utrikesdepartementets talesperson Maria Zakharova, som citeras av den statliga ryska nyhetsbyrån Ria.