Här är de ryska troll-annonserna som manipulerade USA-valet

NYHETER

En rysk trollfabrik köpte politiska annonser på Facebook och riktade dem mot amerikanska väljare.

Annonserna har nu blivit ett av de hetaste spåren i kongressens utredning om Rysslands inblandning i USA-valet.

Här är några av dem som offentliggjorts.

Facebook, som tidigare avfärdat uppgifter om anklagelser om att fejkade nyheter på plattformen avgjorde USA-valet som ”en galen idé”, erkände nyligen att man låtit Facebooksidor med kopplingar till en (ö)känd rysk trollfarm, Internet Research Agency, köpa 3 000 annonser för närmare en miljon kronor under valkampanjen.

Enligt Facebook nådde annonserna 11,4 miljoner amerikaner. Utöver det skapades en rad inlägg som spreds organiskt, alltså av Facebook-användarna själva. De inläggen kan ha nått uppemot 150 miljoner amerikaner.

Eldade på motsättningar

Annonserna, som marknadsförde inlägg eller artiklar, nämnde inte alltid någon av de två presidentkandidaterna. Istället försökte de elda på motsättningar inom den amerikanska väljarkåren, inom ämnen som etnicitet och feminism.

I vissa fall har man utgett sig för att vara muslimska organisationer, i andra fall har man spridit fullfjädrad rasism. Några har varit positiva till hbtq-personers rättigheter, andra har varnat för ”gaylobbyns” inflytande.

– De försökte så split och skapa kaos, säger den demokratiske politikern Mark Warner.

Här är några av annonserna, som offentliggjorts av kongressen och i amerikanska medier under veckan.

”HEART OF TEXAS”

Ett inlägg från sidan ”Heart of Texas” kritiserade Hillary Clintons politik för krigsveteraner. ”Hillary är den enda politikern (utom Barack Obama) som är hatad av en överväldigande majoritet veteraner”, stod det i inlägget.

En annan annons från samma sida med ett liknande budskap. Annonsen riktades mot personer i Texas som på Facebook hade visat intresse för patriotism och självständighet. Den kördes under en dag och fick 3 361 visningar.

”BLACKTIVIST”

En av Facebook-sidorna som ingick i nätverket, ”Blacktivist”, riktade annonser som tog ställning för rörelsen Black Lives Matter och Black Panthers mot amerikaner i bland annat Baltimore och Ferguson. Städer som skakats av motsättningar efter polisvåld mot svarta. Sidan sålde även t-shirts i en webb-butik.

DUBBLA BUDSKAP

Samtidigt som man försökte elda på afroamerikaners ilska mot poliskåren skickade Internet Research Agency ut budskap som stödde polisen. Något som rimmar väl med teorin om att målet vara att spä på motsättningarna i USA, snarare än att välja sida i valet.

INVANDRINGSKRITIK

En annons som tog upp ett annat kontroversiellt ämne: invandring. I det här inlägget varnar sidan Secured Borders, som hade 130 000 följare, för att demokraterna vill släppa in ”750 000 kriminella papperslösa”.

BIBLISK FAJT

Några annonser tog också aktiv ställning för en kandidat. Ett inlägg från gruppen ”Army of Jesus” visade en armbrytning mellan Jesus och Djävulen, med texten: ”Satan: Om jag vinner, vinner Clinton. Jesus: Inte om jag kan hjälpa till”.

Annonsen köptes den 19 oktober 2016 och fick endast 14 klick. För det fick IRA betala 9 kronor.

GRUVARBETARE FÖR TRUMP

Being Patriotic hade 200 000 följare och var en av de största rysskopplade Facebook-sidorna. Här försökte man kalla gruvarbetare i Philadelphia till en manifestation för Trump.

Google, Twitter och Instagram

De ryska kampanjerna förekom även på andra plattformar. Demokrater i Vita Huset har släppt en 65 sidor lång lista på Twitter-konton som misstänks vara kopplade till Kreml.

Man har också köpt annonser på Google och Instagram:

”UNITED MUSLIMS OF AMERICA”

I det här Instagram-inlägget utgav sig ryssarna för att tillhöra en muslimsk organisation, som varnade för ökade hatbrott mot muslimer - och gav samtidigt sitt stöd till Clintons motståndare i primärvalen, Bernie Sanders.

Den här Instagram-annonsen fick 108 000 visningar. Den uppmanade folk som följde Donald Trump eller den konservativa Tea Party-rörelsen att följa sidan _American.made. I annonsen spelade man på ett annat omtvistat ämne: vapenfrågan.

Avgjorde de valet?

Hur effektiva de ryska annonserna var är omöjligt att säga. Men annonserna kan riktas med nästan klinisk precision mot mycket små målgrupper. Frågar man Facebook själva är politiska annonser mycket framgångsrika.

Rick Scott, guvernör i Florida, lyckades öka stödet med 22 procent bland latinos i delstaten genom en Facebook-kampanj som inkluderade videos och länkar.

En undersökning från Online Privacy Foundation visar också att ”dark ads”, som annonsformatet kallas, faktiskt kan påverka folks åsikter.

Så skapas en fake news-kampanj 00:30
ARTIKELN HANDLAR OM