Hans Iwan, 74, vill förbjuda glassbilen

NYHETER

Hans Iwan Bratt, 74, från Danderyd i Stockholm vill förbjuda glassbilen.

Han menar att Hemglass fordon utgör en trafikfara och att deras ljudslinga är ”ett elände”.

– Jag kan inte gömma mig i huset. Den tränger in i varje vrå, säger Hans Iwan.

Danderydsbon Hans Iwan Bratts tålamod är slut. Nu vill han att glassbilen förbjuds från att åka runt på gatorna, skriver Stockholm Direkt.

– Glassbilen är helt onödig, glass finns att köpa överallt. Och den skadar trafik- och ljudmiljön, säger han till Aftonbladet.

Det som stör Hans Iwan är bland annat den melodi som Hemglassbilarna sprider omkring sig.

– Jag kan inte komma undan den, jag kan inte gömma mig i huset. Den tränger in i varje vrå. Det finns ingen annan reklam som på det sättet tränger in i den privata sfären.

Glassbildens ljud går inte att välja bort

Hans Iwan menar att det annars oftast går att undvika reklam om man inte vill ta del av den – till exempel genom att välja bort tv-kanaler och tidningar med reklam.

Men så är inte fallet med glassbilen.

– Deras trudelutt hörs väldigt långt. Den hörs faktiskt långt mer än en kilometer.

1 av 5 | Foto: STEFAN MATTSSON

När Aftonbladet når Anders Bengtsson som är ansvarig för affärsutveckling på Hemglass berättar han att många hör av sig till dem angående den välkända melodin.

– Varje år är det folk som har åsikter om vår melodislinga. Men om vi får 1 000 klagomål så är det en person som klagar över själva melodislingan. Resterande klagar över att de har missat slingan och inte hört Hemglassbilen, och då får vi många ledsna och besvikna kunder som inte får köpa glass.

Hemglass: ”Vi försöker ta hänsyn”

Anders framhåller att de försöker hitta en lösning tillsammans med de som faktiskt störs av ljudet. Han berättar att de till exempel kan anpassa volymen, byta hållplatser och ändra tider.

– Vi försöker ta vi hänsyn så långt som möjligt, utan att upphöra med vår verksamhet, säger Anders.

Om Hans Iwans påstående att ljudet hörs på en kilometers avstånd stämmer eller ej kan inte Anders svara på, men han berättar att de låtit undersöka ljudvolymen:

– Det har gjorts mätningar vid flera fall av oberoende part. Ljudnivån på vår signal ligger någonstans mellan 42-50 decibel. Även om jämförelsen kanske inte fullt ut motsvarar kan jag nämna att normal samtalston ligger runt 65 decibel, säger han och fortsätter:

– Men det viktiga för oss är inte decibel utan att vi anpassar oss efter årstid och den miljö vi är i.

Foto: STEFAN MATTSSON

”Är en trafikfara”

Hans Iwans kritik stannar dock inte vid ljudet – han menar dessutom att de dessertfyllda bilarna är en trafikfara.

– Glassbilen använder sig av allmänna nyttigheter, av allmänna vägar för att bedriva försäljningsverksamhet. Och ofta på ett sätt som stör trafiken. Det är en trafikfara.

För att studera hur glassbilen påverkar trafiken och för att se hur populär den faktiskt är valde Hans Iwan att följa efter en glassbil med sin egen bil för några år sedan.

– Tyvärr fotade jag inte då, men det är en tanke jag har nu. Alltså att jag ska åka efter och fotografera var den stannar och hur kunderna beter sig runt glassbilen.

Med fotografierna hoppas Hans Iwan kunna påvisa att glassbilarna är trafikfaror.

Har utsatts för juridisk prövning

Men vägen fram till Hans Iwans mål om att glassbilarna ska förbjudas tycks vara snårig. Glassbilarnas rätt att köra runt med sin försäljning och sin reklamslinga har redan prövats.

– Jag vet att det har varit uppe i det juridiska systemet hela vägen upp. Och där har man sagt att man inte kan förbjuda det. Men det gör inte mig lugn. Jag tänker ta kontakt med polisen, för att se om man utifrån vägtrafikreglerna kan göra något, och med kommunen, för att se vilka åtgärder de är beredda att vidta.

Foto: Hemglass
Anders Bengtsson är ansvarig för affärsutveckling på Hemglass.

Att fordonen skulle utgöra en fara i trafiken håller dock inte Anders från Hemglass med om.

– Vi är mycket noga med utbildning av alla våra säljare. De ska följa gällande trafiklagstiftning när de framför fordonet och de ska stanna på platser som man får stanna på.

Inte ensam om kritiken

Hans Iwan är inte ensam om att störa sig på glassbilarnas glada trudelutter. År 2013 gick hockeyprofilen Percy Nilsson så långt att han valde att punktera ett däck på en glassbil med en borrmaskin. Anledningen? Han var trött på melodin.

Året därpå dömde Malmö tingsrätt honom för skadegörelse och han fick betala 100 dagsböter på sammanlagt 100 000 kronor.

– Hemglass begår ett brott när de kör omkring och för oväsen med högtalare, sa Percy Nilsson till Aftonbladet då.

Gamla avslöjandet

I samband med att bråket mellan Hemglass och Percy Nilsson blev en riksnyhet för fem år sedan kunde Aftonbladet avslöja hur det lät på glassföretagets personalmöte.

I en ljudupptagning hördes hur förarna hetsades att bryta mot företagets egna regler och ljuga för uppretade boende.

– Står det någon ute vid gatan, jag skiter i den kunden. Plinga den kunden i örat, hördes Sebastian Persson, dåvarande Hemglasschef i Skåne, säga i inspelningen.

Sebastian Persson arbetar inte längre hos Hemglass.

Godaste glassen - så gör du 00:35
ARTIKELN HANDLAR OM

Danderyd

Glass