”Vi ställer inga plan”

NYHETER

SAS koncernchef: Det viktigaste just nu är stöd och hjälp till de drabbade

Katastrofen i Madrid har skakat om SAS högsta ledning ordentligt.

Koncernchefen Mats Jansson är en av flera höga chefer som rest till Madrid.

Samtidigt fortsätter Spanairs flotta av MD-82 att flyga som vanligt.

Flygplanstypen har funnits med länge och är en av de vanligaste i världen. Det anses också vara ett av de säkraste planen i världen, trots åldern.

Planet var fulltankat – rutten kräver närmare 10 ton flygbränsle – och fullt till sista plats.

Ett eldhav

Trots att det ännu inte finns några svar på varför Spanairs MD-82 kraschade och förvandlades till ett eldhav i samband med starten igår kommer företaget inte att stoppa plantypen.

– Vi ser inga skäl att ställa Spanairs övriga MD-82, sa Mats Jansson vid den direktsända presskonferensen idag.

Han är koncernchef på SAS, bolaget som äger Spanair.

”Stort medlidande”

– Vi är djupt berörda och skakade och känner stort medlidadnde med de drabbade. De har vårt djupaste deltagande, sa Mats Jansson.

Han flög tillsammans med flera andra höga SAS-chefer till Madrid i ett specialplan tillsammans med SAS egna kristeam. Igår kväll höll cheferna en kort presskonferens i Köpenhamn. Idag hade man anlänt till Madrid.

Flera kristeam på plats

– Vi vill vara nära platsen för denna tragedi, nära alla de som drabbats och på nära håll också se till att allt möjligt stöd och all möjligh hjälp når dem.

– Vi har ett stort antal kristeam på plats i Madrid och fler är på väg. De kommer att stödja och hjälpa de som överlevt och offrens anhöriga.

Spanairs svenske vd Marcus Hedblom berättade att man mist en rad anställda.

– Vi har alla djupt skakade över vad som hänt. Våra tankar går till offrens familjer och även vår personal har drabbats.

Bistånd under lång tid

Enligt Hedblom räknar man med att bistå offren och deras familjer en lång tid framöver.

– Vi gör allt vi kan och sätter in alla våra resurser som stöd till de skadade och offrens anhöriga. Och stödet flyttas nu från akutmottagningarna till de överlevande och anhöriga, ett stöd som kommer att fortsätta i veckor och månader, sa Hedblom.

Spanairs driftchef Javier Mendoza försvarade beslutet att låta planet lyfta trots att piloten rapporterat om problem.

Överhettat luftintag

Han bekräftade att piloten återvände till gaten efter första försöket att lyfta, efter larm om att planets luftintag var överhettat.

– Men markpersonalen hittade felet och planet fick grönt ljus att flyga, sa Mendoza.

Enligt Spanair har man gått igenom den rapport som teknikerna skrev innan planet lyfte.

– Personalen har handlat helt normalt, i enlighet med de regler och den arbetsordning som gäller, försäkrade Mendoza.

Bolaget kommer inte att göra någon särskild genomgång av sina MD-82-plan.