Dashkrisen kapar SAS vinst

NYHETER

EU:s byrå för flygsäkerhet har kallat tillverkaren till krismöte

Dashkrisen kostar SAS minst 700 miljoner kronor och slår hårt mot vinsten i år.

EU:s byrå för flygsäkerhet EASA har kallat flygplanstillverkaren Bombardier till ett krismöte.

– SAS beslut att sluta flyga med de olycksdrabbade Dashplanen var det enda riktiga. Den sammanlagda kostnaden för alla problem under hösten med Dashplanen hamnar sannolikt på nästan en miljard kronor fram till en bit in på nästa år, säger Mats Hyttinge, analytiker på mäklarfirman Glitnir, till TT.

Inräknat kostnaderna för Dashhaverierna tidigare i höstas uppgår nu de sammanlagda kostnaderna till runt 700 miljoner kronor enligt SAS egna preliminära beräkningar. Det betyder en kraftig försämring av SAS vinst för i år enligt Mats Hyttinge.

Den europeiska flygsäkerhetsorganisationen EASA kallade på måndagen ledningen för Bombardier till ett krismöte. EASA är en paraplyorganisation till EU:s nationella luftfartsmyndigheter.

Häva kontrakten

SAS har tidigare krävt en halv miljard kronor av den kanadensiska flygplanstillverkaren Bombardier, varav 200 miljoner är uppskattad varumärkesskada. Och de första kontakterna har redan tagits med Bombardier efter söndagens sensationella beslut att helt sluta flyga med Dashplanen.

– Vi är besvikna på beslutet. Men uppenbart har de sina skäl för det, säger Bert Cruickshank, informationsdirektör på Bombardier, till TT.

SAS äger bara ett av de 27 Dashplanen. Resten hyrs via leasingbolag.

– Ska bli intressant att se om SAS kan förhandla sig ur de här kontrakten och om de kan pressa Bombardier till att leverera andra plan, säger Mats Hyttinge.

Fortsatt förtroende

SAS har fortsatt förtroende för Bombardier men inte för den olycksdrabbade modellen Dash Q-400, trots att Bombardier enligt Bert Cruickshank erbjudit SAS nyare modeller av flygplanstypen. Cruickshank konstaterar att bland annat en av de större kunderna, det brittiska lågprisbolaget Flybe, är nöjda med Dashplanen. ”Flybe har ett fullständigt förtroende för Q-400”, heter det på Flybes hemsida.

Det har alltså inte SAS.

– Kortsiktigt handlar det nu om att hyra in ersättningsplan på flygmarknaden och där är Bombardier ett av många tänkbara bolag, säger SAS informationsdirektör Hans Ollongren till TT.

Han räknar med att det dröjer en bra bit in på nästa år innan SAS helt lyckats täppa till luckan efter Dashplanen.

– Vi kommer också försöka hitta lösningar inom koncernen för att få fram ersättningskapacitet från våra dotterbolag, säger Hans Ollongren.

– Vi har ju kvar drygt 270 flygplan efter beslutet att ställa Dashplanen på marken. Så visst finns det möjligheter till omdisponeringar inom koncernen.

Barnsjukdomar

SAS var först bland världens flygbolag med att börja flyga med den här olycksdrabbade modellen hösten 2000 och problemen har varit många.

– Det har andra bolag som exempelvis Quantas haft glädje av då de problem som SAS haft med planen snabbt kunnat korrigeras i Bombardiers tillverkning, säger Mats Hyttinge.

Enligt Luftfartsstyrelsen var 2001 och 2002 toppåren då Dash Q-400 drabbades av runt 250 incidenter med styrsystem, dörrar och landningsställ. Därefter har problemen minskat kraftigt.

SAS Sverige tvingades ställa in åtta flygningar på måndagen. SAS Danmark tvingades ställa in 55 avgångar.

CG Ström/TT Olle Lindström/TT