Svenska skrotbilar skeppas till Afrika

Foto: Kai Rehn
Skrotade bilar från Sverge skeppas till Afrika.

Hundratals svenska skrothögar sitter fast i två tyska hamnar.

Trots att bilarna är skrotade och skrotningspremie betalats ut för dem så var de på väg att exporteras till Afrika när de tyska myndigheterna satte stopp.

Men det är inte bara avregistrerade skrothögar som skeppas, massor med svenska bilar med svenska registreringsskyltar körs i Afrika.

Tidningen Miljöaktuellt avslöjar i dag en jättesvindel som pågått i många år i det fördolda. Skrotade bilar skeppas i väg med olika afrikanska länder som destination, platser där kostnaden att reparera bilarna är liten och tillgången på reservdelar är hög.

– Betalar man ut en skrotningspremie då ska bilarna skrotas. Då ska man inte kunna hitta dem i Hamburg, på väg till Afrika, säger Margareta Appelberg på Naturvårdsverket till Ekot.

På väg till Benin

De stoppade bilarna var på väg till Benin i Västafrika när de tyska miljömyndigheterna upptäckte att bilarna var skrotade i Sverige och inte fick exporteras. Frakten misstänks bryta mot EU:s förordning om gränsöverskridande transport av avfall. Och därför står nu de 98 skrothögarna uppställda i Hamburg och sju stycken i Bremerhaven.

Margareta Appelberg säger att de första bilarna nu börjat fraktas tillbaka till Sverige, en process som tagit över sex månader, till de tyska hamnarnas irritation.

Regeringen vill – skrota – systemet med bilskrotningspremien från den 1 juni. Enligt Pia Jonsson på rikskriminalen, så kommer inte det medföra att den illegala handeln med skrotbilar försvinner.

– Nej, det kostar fortfarande att skrota en bil och om man exporterar bilen får man betalt istället, säger hon till Miljöaktuellt.

Svarta pengar

En lastbilschaufför som aftonbladet.se har talat med säger att det inte bara är avregistrerade och skrotade bilar som skeppas utomlands.

– Nej, det finns personer i Sverige som har hundratals bilar registrerade på sig som nu rullar nere i Afrika. Jag har själv kört sådana transporter och när bilarna väl lämnat landet så har svenska myndigheter ingen chans att ingripa.

Bilarna är i prisklassen upp till 10 000 kronor och själva transporten sker enligt chauffören ofta svart.

– Transportfirman brukar få cirka 1 000 kronor per bil ner till Hamburg, säger chauffören.

Hur länge har den här verksamheten pågått?

– Firman som jag kör för har kört flera transporter i veckan i flera år. Det blir många bilar, det.

Robert Triches