Åtta vanliga telefonbedrägerier – så skyddar du dig

avFredrik Rundkvist

NYHETER

Plötsligt ringer banken och vill att du ska logga in.

Lägg på direkt – det här är ett klassiskt knep för bedragarna.

Här är åtta knep som ligorna använder för att komma åt ditt konto.

Telefonbedrägerierna brukar kallas vishing, en kombination av de engelska orden "voice" och "phishing" (det senare, nätfiske, är polistermen för bedrägerimejl).

Bedragarnas mål är att förmå den uppringde att logga in på sitt konto med bankdosan eller mobilt bank-id.

1 av 2 | Foto: GETTY IMAGES
Ligorna bluffar till sig pengar – via telefon.

Polisen. Först ringer en person som utger sig för att vara polis och säger att det skett ett bedrägeri. En stund senare säger sig en annan person ringa från banken angående bedrägeriet. Banken jobbar inte så. Lägg på.

Banken. Bedragaren utger sig ringa från banken. Ärendet kan variera men det är alltid bråttom och kräver att den uppringde loggar in på banken så snart som möjligt. Det kan exempelvis gälla utbyte av bankdosan eller ett påstått bedrägeri. Detta är klassikern bland telefonbedragarnas tillvägagångssätt. Men som sagt, banken jobbar inte så. Lägg på.

Mäklaren. Bedragarna utger sig vara mäklare när de ringer till personer som har bostäder till salu. Under våren har polisen fått in ett antal anmälningar om bedrägeriförsök med detta tillvägagångssätt. Lägg på.

Skatteverket. Bedragaren utger sig ringa från Skatteverket. Här gäller det dock att vara lite vaksam, eftersom det faktiskt förekommer att Skatteverkets handläggare ringer upp om det finns kompletterande frågor kring deklarationen. Men leder samtalet fram till att den uppringde ombeds logga in på sitt bankkonto? Lägg på.

Teleoperatör. Bedragarna utger sig ringa från telefonbolaget och erbjuder pensionärsrabatt. Som vanligt ombeds den uppringde logga in på sin bank. Nyligen åtalades ett kriminellt nätverk i Linköping för en rad bedrägerier mot 80- och 90-åringar där detta var tillvägagångssättet. Lägg på.

Postkodlotteriet. Bedragaren utger sig ringa från lotteriet och frågar efter kortnummer alternativt kontouppgifter för att kunna föra över en storvinst. Lägg på.

Spärrservice. Bedragaren säger sig ringa från ”spärrservice” angående ett pågående bedrägeri riktat mot den uppringdes bankkort. Men banken behöver inte ringa upp för att spärra ett kort. Den bara gör det. Så bara lägg på.

Välkänd butik. Bedragaren uppger sig ringa från Elgiganten eller någon liknande butik angående betalningen för en påhittad beställning. Återigen handlar de bara om att förmå den uppringde att logga in på sin bank. Lägg på.

Så skyddar du dig mot telefonbedrägerier 00:45
ARTIKELN HANDLAR OM