Regeringen har idéer om notan för snabbtåg

avTT

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 2 | Foto: Thommy Tengborg/TT
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har bjudit in till samtal om höghastighetståg. Arkivbild.

Regeringen har några idéer med sig till de återupptagna samtalen om hur stambanor för snabbtåg ska byggas och betalas.

Men förutom regeringen och dess samarbetspartier kommer bara Vänsterpartiet.

Det blir en första diskussion om finansieringen, säger finansminister Magdalena Andersson (S) inför torsdagens träff.

Några klara besked om fortsättningen eller annat är dock inte att vänta, enligt finansministern. Hon framhåller ändå att behovet av nya banor är stort, det är fullt på spåren och planerna på nya stambanor lider fortsatt av förseningar.

Samtalen blir mindre breda än vad regeringen hade hoppats. Moderaterna och Kristdemokraterna har definitivt tackat nej till att ens komma till mötet i regeringskansliet den 16 januari. Från regeringen deltar finansministern och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Beklagar avhopp

– Kristdemokraterna och Moderaterna kommer inte, det är det besked jag har fått, säger finansministern och beklagar det.

Jens Holm, ordförande i riksdagens trafikutskott och talesperson för Vänsterpartiet på området, önskar att finansministern har något matigt att presentera.

– Jag hoppas att hon har en robust finansieringslösning med sig, med tillräckligt med pengar för nya stambanor för riktiga höghastighetståg, säger Holm till TT och syftar på att det bör vara banor avsedda för tåg i 320 kilometers hastighet, inte 250.

För ett år sedan sade Tomas Eneroth att det var bråttom att få i gång samtalen. Men det dröjde nästan ett år, till strax före jul, tills inbjudan om samtal skickades ut.

Under året har regeringen flera gånger talat om att man arbetar med underlag till förslag för finansiering. Inför valet 2018 pausades de samtal som inletts flera år tidigare mellan sju partier. Sverigedemokraterna har inte varit inbjudna men har också tidigt sagt att de inte är intresserade av projektet.

Enligt regeringens, Centerpartiets och Liberalernas överenskommelse, januariavtalet, ska nya banor byggas och samtal om finansiering återupptas.

Det handlar om stora pengar. Banorna ska fullfölja redan inledda delsträckor för nya banor mellan de tre storstäderna, med nya stopp längs vägen. De beräknas kosta minst 230 miljarder, och en del bedömare tror på närmare det dubbla.

Har idéer

Magdalena Andersson vill inte gå in på om hon har något skarpt förslag till finansiering med sig till samtalen.

– Jag säger inte att vi inte har idéer om hur det kan finansieras, men det är en första diskussion med andra partier.

Vilka de idéerna är vill hon inte säga. Förra veckan sade Tomas Eneroth att regeringen överväger ett förslag som skulle ligga utanför den nationella infrastrukturplanen, för att inte riskera att tränga ut andra angelägna investeringar i järnväg och vägar.

– Vi kan ju inte bara ägna oss åt att bygga nya stambanor, därför tittar vi på andra lösningar, säger finansministern.

Centerpartiets trafikpolitiske talesperson, Anders Åkesson, säger att notan måste betalas utanför den nationella planen för vägar och järnvägar. Skulle den stambanenotan pressas in i planen skulle det ta 70–80 år att bli klar med byggandet.

– Och de måste ges en egen projektorganisation, utanför Trafikverket. Ett tredje krav är att de måste kopplas ihop och integreras med det övriga transportssystemet, säger Åkesson.

PODD Experten: Så blir det politiska året 2020

I dagens Aftonbladet Daily pratar vi med Lena Mellin, inrikespolitisk kommentator på Aftonbladet om hur det politiska året blir i Sverige.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM