Radio AF fyller 25

NYHETER

Unik musikprofil ett trumfkort

Foto: Mia Ramberg Winther menar att ingen annan kommersiell kanal kan matcha Radio AF:s lokalbevakning.

Efter 25 år i etern kan Radio AF:s kanalchef Mia Ramberg Winther kosta på sig att vara kaxig:

– Jag är så glad över att vi är äldst, störst och bäst. Fortfarande!, utbrister hon.

När Radio AF i Lund firar 25-årsjubileum är det en mäkta stolt redaktion som tar emot den nyfikna pressen. Stationens stormiga historia förevisas på dvd – den trevande starten i början av 1980-talet, braksuccén, nedgången och bråken i början av 1990-talet och slutligen pånyttfödelsen på 2000-talet.

I dag har Radio AF 140 medarbetare uppdelade på drygt 40 redaktioner och är en erkänd plantskola för unga journalister.

– Förutom att många får komma hit och ha genuint roligt så kan man också se det i ett större perspektiv. Jag ser det som en investering i Sveriges framtida arbetsliv, säger Mia Ramberg Winther.

Unik musikprofil

Konkurrenssituationen i etern är i dag en annan än när Radio AF startade. Men Mia Ramberg Winther är inte orolig, hon menar att stationen har två trumfkort i konkurrensen:

– För det första vår unika musikprofil. Vi behöver inte främja något skivbolag utan spelar den musik som vi själva och lyssnarna gillar. För det andra lokalbevakningen, vi kan vara med där det händer direkt, det är det ingen kommersiell kanal som mäktar med, säger hon.