De låter samvetet driva företaget

1 av 2 | Foto: Estelle & Thild
Uppstickare i branschen Pernilla Rönnberg ser ett större intresse för miljövänliga produkter i hudvårdsbranschen. "En riktigt stor förändring kräver att dock att de stora aktörerna hakar på."
NYHETER

Rättvisemärkt, ekologiskt och miljövänligt.

En moraliskt försvarbar produkt eller företagsidé är inte bara en present till nästa generation.

Det kan också vara bra för affärerna.

Hållbart företagande är ett vitt begrepp.

Det sträcker sig från produkter och tjänster med liten påverkan på natur- och miljö, till en jämställd företagskultur med bra arbetsvillkor åt alla eller företag som tar ett stort socialt ansvar.

Mitt Företag har pratat med två företag där framtidstänk, antingen för miljön eller samhället, har varit drivande.

Ekologiskt, från början till slut

Estelle & Thild är ett ekologiskt hudvårdsföretag, i en bransch dominerad av stora varumärken och syntetiska ingredienser. När 2013:s Swedish Cosmetic and Beauty Awards avgjordes tidigare i år, kammade företagets ansiktsskrub Lily hem priset för bästa ekologiska produkt.

– Vi har den strikta internationella certifieringen Ecocert Organic, förklarar grundaren Pernilla Rönnberg. Alla ingredienser i våra produkter är naturliga och ekologiska. Även produktionen är miljövänlig. Förpackningarna är gjorda på återvänd plast och kartong och maskinerna rengörs bara med miljövänliga lösningar och medel. Helt enkelt så är hela produktionskedjan ekologisk.

Varför valde ni denna profil?

– Det finns ingen anledning till att använda syntetiska kemikalier. Bioaktiva ämnen ger ett fantastiskt resultat samtidigt som det är bäst ur ett hållbarhetsperspektiv, men det ställer höga krav på oss. Jag tror de höga kraven gör att många inte bemödar sig med att uppfylla en certifiering.

Vilka slags krav då?

– Kostnaden är mycket större. Tillverkningen är mycket dyrare än vanliga hudvårdsprodukter, och det är känsliga råvaror vi arbetar med.

Pernilla berättar att Estelle & Thild redan från början valde en filosofi där rent innehåll och hållbarhet utgör grunden. Företaget har alltid lagt alla korten på bordet. Trots rigorösa förhållningsregler för att få certifieringen tycker hon det är mödan värt.

– Vi vill vara transparenta, fortsätter hon. Nu har vi det torrt om fötterna när vi påstår något om våra produkter. Certifieringen blir en trygghet eftersom det vi säger kan styrkas.

Samtidigt som Pernilla ser en trend med större medvetenhet hos konsumenterna – likt matbranschen där ekologiska produkter är en ekonomisk fördel – ser hon Estelle & Thild som uppstickare. På det stora hela består branschen av traditionell hudvård med syntetiska kemikalier. Den rullar på i invanda hjulspår.

– Det har inte hänt så mycket i branschen om man ser till de stora varumärkena. Jag skulle gärna se att de stora aktörerna i leder utvecklingen mer än de gör idag. Men det kommer att ta tid. Medvetenheten ökar och allt fler efterfrågar ett rent innehåll. En riktigt stor förändring kräver dock att de stora aktörerna hakar på.

Bra arbetsvillkor åt alla

Det var slumpen som gjorde att Sebastian Stjern startade The Fair Tailor, ett klädföretag med fabrik i Nepal, där arbetarna har bra arbetsvillkor och ett socialt skyddsnät.

– Under resa till Kina behövde jag en skjorta. Jag hittade en fabrik med skräddare som kunde hjälpa mig, och någon dag senare var skjortan klar. Sen tänkte jag inte så mycket mer på det. Ett halvår senare ville jag gå på Venture Cup, en tävling för småföretagare och entreprenörer. Jag trodde att jag behövde en idé, bara för att gå på evenemanget, och då mindes jag den där fabriken i Kina igen. Jag funderade på om det verkligen var nödvändigt att resa runt halva jorden för att få en bra skjorta till ett billigt pris och samtidigt kunna ha bra förhållanden i fabriken: 8-timmars arbetsdag, semester, föräldraledighet, sjukersättning.

Sebastian tog idéen vidare och tog hjälp av en lokal hjälporganisation i Nepal för att bygga fabriken och lära upp skräddare.

– Mottagandet var bra, men det var svårt att hitta en hjälporganisation som ville arbeta på det här sättet. Sen är det inte alltid det svenska synsättet på schyssta arbetsvillkor funkar. I Nepal har man i regel längre arbetsdagar, tolv timmar eller mer, så många av arbetarna såg det som att de fick 4 timmar extra för ännu ett jobb.

Hur blev mottagandet bland konsumenterna?

– Bättre än vi förtjänade. De första skjortorna var ärligt talat inte så bra. Men det blev mycket bättre. Målet från början var att inte bara göra skjortor folk köper för att vara snälla, utan av riktigt bra kvalitet.

Idag är Sebastian inte lika involverad i The Fair Tailor. Fabriken sköts av den nepalesiska hjälporganisationen.

– Syftet var att så småningom göra verksamheten självförsörjande. Den täcker fortfarande inte alla kostnader men bidrar med pengar till ett barnhem och skola. Dessutom får barnen på barnhemmet lära sig att sy så att de har en yrkesutbildning när de flyttar hemifrån eller till en annan stad.

Kan ett företag som tar ett socialt ansvar, samtidigt gå med vinst?

– Jag hade inte den ekonomiska uthålligheten att fortsätta. Men nepaleserna har en helt annan omkostnad och kan absolut göra det.

Idag arbetar Sebastian på CSES, en inkubator för svenska företag som vill göra ett avtryck i samhället. Där har han sett ett stort intresse, hos såväl företagare som konsumenter, för ett större socialt ansvar.

– Många vill ha en mening med sin tillvaro och det symboliserar socialt entreprenörskap väldigt bra; att ge pengar en mening.

Tipsa oss:

Här du en verksamhet du vill berätta om? Maila oss!

Kasper Nowakowski

ARTIKELN HANDLAR OM