Styrkebesked från Electrolux

Publicerad:
Uppdaterad:

Vitvarujätten Electrolux klarade sig bättre än väntat under tredje kvartalet.

Folk klarar sig inte utan kylskåp, säger vid Hans Stråberg.

Vinsten på 1,2 miljarder kronor var något högre än för motsvarande kvartal förra året. Den var nästan en halv miljard kronor bättre än väntat, vilket fick aktien att blixtra till i börsmörkret under måndagsförmiddagens handel på Stockholmsbörsen.

Resultatet påverkades negativt av svagare försäljning i Europa. Resultatet i Nordamerika var hyfsat stabilt och förklaringen var att bolaget kunde höja sina priser.

Hans Stråberg, vd och koncernchef för Electrolux, kallar resultatet för ett styrkebesked. Om framtiden vill han dock inte spekulera:

Måste ha kylskåp

– Det fortsätter ju nedåt, men det är inte någon dramatik. Man ska ha klart för sig är att en ganska stor andel i botten av vår försäljning gäller utbyte, alltså en 12–15 år gammal produkt går sönder, och folk kan inte leva utan kylskåp. Så det tar inte tvärstopp, som det kanske gör i en del andra industrier.

TT: Vad har finanskrisen för betydelse för Electrolux?

– Det blir en svallvåg in i realekonomin. Omfattningen är det svårt att ha någon riktig uppfattning om, det kommer inte att bli bättre under en nära framtid. Men jag vill inte spekulera i hur mycket det här innebär.

Bolaget har de senaste åren lagt ner många fabriker och flyttat en allt större del av produktionen till lågkostnadsländer.

Risk för fler besparingar

TT: Blir det fler besparingar?

– Electrolux ligger tidigt i konjunkturen. Vi har varit på bollen under en längre tid. Vi har sett vartåt det barkar. I USA har vi haft en nedgång i ett par år sedan de har förbyggt sig. I Europa har vi haft en nedgång det senaste året. Jag förväntar mig inte att nedgången blir så djup i Europa som i Nordamerika, även om den kanske kommer att pågå under ett tag.

– Orsaken till vårt förbättrade resultat är att vi har dragit ned vår kostym steg för steg. Jag vill inte spekulera i hur marknaderna går framåt, eftersom det är omöjligt att göra, men vi kommer att ta de mått och steg som krävs för att vi ska fortsätta anpassa vår kostym.

Electrolux räknar nu med ett rörelseresultat för helåret på 3 300–3 900 miljoner kronor. Det är samma prognos som tidigare.

– Den globala osäkerheten gör marknadsutvecklingen ytterst svårt att förutsäga, säger Hans Stråberg.

TT

Publicerad: