”Vi har inte höjt priset på åtta år”

Foto: Aftonbladets vd Carl Gyllfors.
NYHETER

Ett ögonblick, Carl Gyllfors, vd för Aftonbladet Hierta AB.

Varför höjer ni priset på Aftonbladet?

– Frågan är väl kanske snarare varför vi inte har prishöjt tidigare. Det var mer än åtta år sedan något hände med prissättningen på Sveriges största tidning.

Vad kommer Aftonbladet att kosta i framtiden?

– På vardagarna höjer vi 1 krona, till 9. På sön­dagar och andra helgdagar behåller vi nuvarande pris: 10 kronor.

Är du inte rädd för att förlora köpare?

– Nej, justeringen är så pass liten. Och sanningen är ju att om Aftonbladet följt konsumentprisindex de senaste åtta åren så hade tidningen kostat nästan 9 kronor för länge sen. Kom ihåg att lösnummerpriset på exempelvis Dagens Nyheter är 15 kronor. Våra kvällstidningskollegor i Norge kostar 10 norska kronor, i Finland och Danmark kostar en kvällstidning motsvarande 11,50 svenska kronor. Aftonbladet är, kort sagt, en mycket prisvärd produkt.

Är inte Aftonbladets vinst redan tillräckligt stor?

– Aftonbladet går mycket bra, vilket är bra för vår affärsmässiga och journalistiska självständighet. Men vi är också i ständig utveckling och bedriver många spännande projekt, inte minst inom de elektroniska mediekanalerna och i vår egen tv-kanal som redan har börjat provsända. Allt utvecklingsarbete kostar pengar och ska finansieras.

Så nu ska papperstidningsläsarna försörja tv-tittarna och internet­läsarna?

– Nej absolut inte. Vårt dotterbolag Aftonbladet Nya Medier går sedan länge med en fin vinst för helt egen maskin.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?

– En lång, skön sommar med härliga bad och mycket tidningsläsning.

Aftonbladet