Hårdare tag mot telefonförsäljare

NYHETER

Konsumentverket vill ha krav på skriftliga avtal

De är ofta unga, hungriga och jobbar på provision. Deras jobb är att få dig köpa - över telefon.

Konsumentverket vill nu ta hårdare tag mot telefonförsäljarnas metoder.

De ringer alltid när du precis satt dig framför favoritprogrammet eller ska äta en romantisk middag. De vill alltid sälja saker du inte behöver, som en kalsongprenumeration eller ett nytt telefonabonnemang där du kan "spara 20 kronor i månaden och få coola tilläggstjänster- gratis"

Förstår inte att de ingår muntligt avtal

Varje år kommer många anmälningar in till Konsumentverket från konsumenter som känner sig lurade. De visste inte att när de sade "ja" i telefonen, verkligen beställde en vara.

– Det är främst kring försäljningen av telefonitjänster som vi vill ha ändrade regler. Det ett problem att människor inte förstår att de ingår ett muntligt avtal med företaget som dessutom finns på band, säger Konsumentverkets jurist Anna Montelius.

Konsumentverket föreslår att det ska krävas en skriftlig bekräftelse för att ingå avtal, främst för undvika missförstånd.

– Folk säger ja lite hipp som happ för att bli av med säljaren och förstår inte att de godkänt avtalet. Många äldre kanske inte förstår eller hör hela samtalet och blir lurade att köpa en vara, säger Montelius.

Hon säger också att många fortfarande tror att det krävs ett skriftligt avtal för att ett köp ska vara giltigt.

– Vi skulle ju kunna ta oseriösa försäljare i örat men det råder inte bot på den andra sidan av problemet, att människor missförstår, säger hon.

Trygghetslarmet kan sluta fungera

Montelius tror att det kan ligga lite i sakens natur att telefonförsäljare ofta är aggressiva i sin marknadsföring av produkterna.

– De är ofta unga och jobbar på provision. De får pengar för varje såld vara och att kunden sedan ångrat sig eller inte är nöjd, spelar inte så stor roll, säger hon.

Anna Montelius säger att det kan gå riktigt illa för vissa som blivit pådyvlade en vara de inte ville ha eller förstod att de köpt.

– Det har hänt att äldre blivit av med sitt trygghetslarm när de bytt telebolag. Jag vet människor som blivit liggande hemma utan hjälp för att larmet inte fungerat, säger hon.

Läs mer

Therese Holmberg