”Vill inte vd:n ha – ring upp receptionisten och smäll in henne”

avLindah C Mohlin, Richard Aschberg

Hör Johan Lind elda på säljarna i ett gruppsamtal

De omstridda nummerupplysningsbolagen Riksdelen och 118700 har dragit in en närmare en tredjedels miljard.

Här i en hemlig inspelning av ett gruppsamtal driver ägaren och mångmiljonären Johan Lind på sina säljare att prestera mer:

– Det är Riksdelen hardcore, pengarna ska in. Vi har hela landet att ringa och bara kötta in kunden. Vill inte VD:n ha ring upp receptionisten och smäll in henne och ta fighten sen i stället. Tryck in ordrarna nu, prata med fel kontaktperson, tryck in den.

Mejlet Tony Fridland fick av en säljare som valde att sluta efter Johan Linds gruppsamtal.

Det är i ett gruppsamtal sommaren 2013 som Johan Lind hetsar sina säljare att gå längre:

– Det ska vara fult, varför vi går till jobbet det är bara en enda jävla anledning, det är för att dra in pengar. Vi ska köra över kunderna, vi ska ligga på gränsen till att fulsälja.

Han talar också om sin stjärnsäljare som är med i gruppsamtalet och förklarar att man pratar om honom som att han kör över sina kunder:

– Ja, tacka fan för det, men han tjänar pengar.

Johan Lind predikar också om att det ska vara en viss procents annuleringar – ärenden där kunder protesterar och det inte blir någon affär.

–  Varför ska man ha annullationer för. Jo, för vad är försäljning? Det är att påverka någon annan till att köpa det man inte vill ha, det är att sälja.

– Ligger man inte på gränsen då blir det ingen försäljning. Det här är ingen marknad... det här är ingen bransch för dom som ska sväva på rosa moln, för de kommer att slås ut i större takt nu, det ser vi nu på säljare, det har blivit tuffare.

Under samtalet får olika säljare berätta hur deras vecka har gått. Några har inte lyckats enligt Johan Linds förväntningar. En kvinnlig säljare berättar att hon inte fått in någon ny kund och att hon är snäll och inte kör över kunder som hon gjorde tidigare.

Johan Lind svarar:

– Nu är det en enda fucking sak som gäller och det är kränga, kränga, kränga, kränga. Det är den enda orsaken till att man jobbar med annonsförsäljning. Säljarna i dag går inte till jobbet för att det är kul. Kräng! In med pengar! Spruta skumpa på helgerna!

Han beordrar sedan två säljare öka takten och till den ena, säger han.

– Jag vill ha en kund som ringer in och vill annullera din beställning innan lunch i dag. Då ska du kränga en fucking kund upp på läktaren och det ska vara en tokklar annullering på den som jag ska ta emot. Du ska bara köra över honon. Den kunden ska jag smälla in i morgon.

Kort efter gruppsamtalet fick den andra delägaren i nummerupplysningsföretagen, Tony Fridland ta del av samtalet. I ett mejl till en säljare som hade varit med i samtalet och nu ville sluta på företaget, skrev Fridland:

"Jag har lyssnat på större delen av samtalet. Jag tror innerst inne att Johan verkligen vill hjälpa alla att höja sig och att vi hittar tillbaka till gamla goda tider...."

Johan Linds kommentar till artikeln finns att läsa här.

Lyssna på en nedkortad version av gruppsamtalet här nedan.

Följ oss på Facebook Tipsa oss på granskning@aftonbladet.se

ARTIKELN HANDLAR OM