Säkerhetsdörren har blivit en dödsfälla för passagerarna

NYHETER

Inte första och inte heller sista gången en pilot begår massmord vid spakarna

1 av 2 | Foto: En bit av det kraschade planet.

Vad fick den tyske proffspiloten Andreas Lubitz att medvetet ta med sig 149 oskyldiga människor i döden?

Självmord vid spakarna är lyckligtvis ovanliga men det har hänt förr.

Flygmyndigheter måste nu fundera på vad de ska göra med säkerhetsdörrarna som kom till för att skydda passagerarna men som i det här fallet blev en dödsfälla.

Säkerhetsdörrarna kom till efter terrordåden i USA den 11 september 2001. Då lyckades al-Qaida terrorister ta sig in i cockpit på fyra olika flygplan och medvetet störta dem in i byggnader eller mot marken.

För att förhindra liknande scenarior i framtiden försågs alla plan med säkerhetsdörrar där piloten var tvungen att öppna inifrån efter att först ha identifierat den som ville in via ett titthål.

I teorin var det en bra åtgärd. Problemet är att även piloter behöver gå på toaletten, äta och sträcka på benen. När dörren öppnas är det ändå möjligt för någon som vill ta över planet att storma cockpit.

Men den pilot som sitter inne i cockpit kan också medvetet förhindra en kollega som tillfälligt lämnat att komma tillbaka in.

Tanken med säkerhetsdörrar är att skydda passagerarna genom att förhindra att någon obehörig kapar eller tar över planet. När de infördes var det ingen som tänkte att passagerna kan behöva skyddas mot piloterna.

Själva tanken är absurd.

Vem kan man lita på?

Om man inte ens kan lita på piloten som styr planet vem ska då en flygpassagerare kunna lita på?

En tröst för alla hundratusentals människor som sätter sig på ett plan varje dag är att piloter som begår massmord vid spakarna på kommersiella flyg är sällsynta.

De senaste 20 år finns det fem dokumenterade fall. I vissa av dem råder delade meningar om vad som egentligen låg bakom olyckorna.

Mest känt är fallet med Egypt Airs flyg 990 som flög från Los Angeles och mellanlandade i New York på vägen till Kairo. Bara 30 minuter efter starten från New York störtade planet i Atlanten. Haverikommissionen hittade inga tekniska fel på planet.

Händelseförloppet påminner kusligt mycket om Germanwingsplanet som störtade i Alperna. Förstepiloten lämnade cockpit varpå planet inledde en mycket hastig nedstigning med andrepiloten vid spakarna. Något skäl till hans handlande kom aldrig fram. 217 människor omkom.

Egypten förnekade att det handlade om självmord. En väntad reaktion från ett land som inte vill få varumärket på sitt flygbolag nedsolkat.

Ekonomiska problem

Samma fenomen blev uppenbart i kraschen med Silk Air flyg 185 som störtade i en flod i Indonesien. Utredarna anser att piloten medvetet tog 103 personer med sig i döden. Han hade stora ekonomiska problem och dessutom problem på jobbet. Indonesien hävdade tekniska orsaker.

Ett väldigt tydlig fall var när en pilot på Mocambiques flygbolag LAM kraschade ett plan på väg från Maputo till Luanda i Angola 2013. Piloten styrde planet mot marken i samma ögonblick som andrepiloten lämnat cockpit. 33 människor dödades.

Även i fallet med det försvunna malaysiska planet MH370 finns misstankar om att någon av piloterna medvetet störtade planet. Flyget var den 8 mars förra året på väg till Peking när det plötsligt ändrade kurs drastiskt och flög söderut över öppet hav i flera timmar efter att någon ombord stängt av planets transpondrar (som visar var planet befinner sig). Eftersom inga vrakdelar hittats och inte heller den svarta lådan är det omöjligt att veta exakt vad som hände men en polisutredning inleddes i juni förra året mot förstepiloten Zaharie Shah.

Raderat rutt

Han hade inte gjort några framtidsplaner privat eller professionellt för den närmaste tiden efter flygningen. Dessutom hade han programmerat in en rutt rakt ut i havet på en flygsimulator som han hade i hemmet. En rutt han försökte radera i datorn men som utredarna lyckades återskapa.

Så är piloten den nya säkerhetsrisken?

Jag utgår att flygbolagen efter Germanwingskraschen kommer att utöka sina bakgrundskontroller av piloterna och lägga större vikt vid att följa deras psykiska status.

Men det går aldrig att helgardera sig. Oskyldiga människor kommer att möta döden även i framtiden på grund av självmordsbenägna piloter.

ARTIKELN HANDLAR OM